Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillolle
HAr en v70-03 med ett klonkande missljud, svårt att avgöra om det är fram eller bak. Men det är irriterande. Men jag har gått igenom och kollat och bilen hittade ett glappt stabiliserinstag förarsidan, bytte detta utan resultat. bilen är nybesiktad rena papper. Nu är jag inne på att byta dämpare fram, men blev tipsad att börja med att kolla övre fjäderbens lagringarna, hur kollar jag det enklast? Och är det ide´att byta dessa eller skall man byta dämpare helt? dämparna verkar inte dåliga.
av qwerty
Hade likadant, när jag köpt övre lagringarna och skulle byta hittade jag det verkliga felet vid demontering av fjäderbenet, övre fjädertalriken sitter vulkad på en metalhylsa som du ser på denna bild, denna sitter sedan runt stötdämparen, gummit hade släppt helt vilket gjorde att hela sätet slog mot lagringen med ljud som följd.

Passade på att byta både fjädersätet samt lagringen när jag ändå hade allt nere, bilen blev ca 2cm högra fram och återfick normal höjd.
Om biltema inte har så tror jag dom kostade ca 300kr/st hos volvo när jag bytte för några år sedan.
Så mitt tips är att du köper hem dessa oxå och byter. felet syntes inte förräns man tog ned hela benet från bilen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... LVO-72753/
Transmissionsolja till M66

Jag tänker att den bör stå horison[…]

Min Busy Forks eller BuZy FourX Då blir de[…]

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]