Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70owner
Hej, jag har en volvo v70N -06 med eftermonterad R-front och när jag köpte bilen så fungerade inte halvljuset på vänstersida, åkte då in och kollade felkoderna och fick reda på att datorn hade tappat minnet till signalen till vänsterhalvljus.

Fick då reda på att en ny dator kostade runt 10.000 kronor på skroten och ännu dyrare ny?! Fick ett tips att ta signalen från högra halvljuset. testade detta och resultatet blev inte så bra för att det tog för mycket ström så satte dit ett relä och funkade fint, men när xenonet var varmt så slocknade bägge två precis som den gjorde innan jag satte dit ett relä. Nu efter jag har haft den på "vinterförvaring" så tänds dom inte ens.

Tänkte kolla om någon har haft samma problem eller vet någon annan lösning, kan man "tjuva" signal från något annat, eller är det bara att köpa en ny dator?

MVH.
Användarvisningsbild
av Camel
På V70N före facelift matas halvljusen från ett relä via en shunt som CEM läser spänningsfallet över. Vid xenonkonvertering så blir ju strömmen oftast lägre och lampvarning erhålls. Man kan då enkelt byta ut eller borra shunten. På bilar med facelift matas halvljuset från elektroniska utgångar på CEM. Strömförbrukningen övervakas och både för hög och för låg strömförbrukning leder till att utgången stängs av. Den ska återaktiveras vid nästa tillslag av halvljuset eller omstart av bilen. Om strömförbrukningen fortfarande är felaktig stängs utgången av igen osv. Oftast sker detta först när xenonlampan blivit varm eftersom strömförbrukningen är lägre då än vid uppstart. Med olika knep som t.ex. effektmotstånd parallellkopplade med ballasterna, speciella ballaster avsedda för bilar med lampövervakning, etc. bör man kunna komma runt detta.

Jag antar att din bil hade halogen original. Då förväntar sig CEM strömförbrukning motsvarande en halogenlampa på 55W per sida. Jag tror inte CEM är trasig men man vet ju aldrig. Begagnade finns på skrotarna från 1.000 kr och uppåt. Men jag vet inte om begagnade kan laddas med rätt mjukvara för just din bilvariant. Det går sannolikt inte att bara byta rakt av. Men någon annan vet kanske.
Användarvisningsbild
av hollan
cem går inte att andvända begagnad och en ny kostar runt 8000:- så 10000:- för en begagnad låter ocker
därimot är det inte helt ovanligt att det tränger ner vatten i cem på 06or så lyft torkardicket och lossa kontaktstyckena på cem och kolla så det inte har ärgat
är säkringar hela?
men byt nu inte en massa i bilen utan lämna in den på en rejäl felsökning på en auk volvo verkstad som har erfarenhet och rätt utrustning det bli billigare är alla all-bils verkstäder
av v70owner
Hollan: Tänkte att jag skulle testa att lyfta torkar diket snart och kolla om kopplingarna har ärgat, kollade även idag om säkringarna var hela vilket dom var, sen hade jag ju lämnat in den på en auk volvo verkstad och det var ju där dom sa till mig att CEM:en hade tappat signalen till vänster halvljus så det var ju då vi tog signalen från högersida. glömde att skriva det. tack för svaren och skriv gärna om du kommer på något mer!

Camel: vet inte säkert om det har suttit halogen på den sen ny eller om det är xenon men kan mycket möjligt vara så att det stämmer! kollade även lite på shuntarna och både på Xenonkungen och Vparts så stod det att det bra var till 00-04 som dom passade på, tänkte ringa och kolla med kundservice. men som jag förstod så var det bara till felmeddelandet om "halvljus trasigt"? tack för svaren och skriv gärna om du kommer på något mer!

Omek: borde inte vara trasiga kablar, har ju kollat signalen så långt det går och den får ju ström, därför tror jag det är CEM:en tack för svaren och skriv gärna om du kommer på något mer!
Användarvisningsbild
av Camel
Din bil är en MY06 (efter facelift), den har inga shuntar i CEM. Istället har den elektroniska utgångssteg i CEM för halvljuset. Se texten mitt tidigare inlägg hur de övervakar strömförbrukningen. Inga separata säkringar finns för halvljuset, endast övervakning via de elektroniska utgångsstegen i CEM finns.
av Omek
Lägg din kraft på monteringen av spoilern...
Där finner du mest troligen ditt fel..

Ja, du sitter där du sitter och du har köpt det så..
Transmissionsolja till M66

Jag tänker att den bör stå horison[…]

Min Busy Forks eller BuZy FourX Då blir de[…]

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]