Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en volvo v70n 01(utan antispinn) som jag märkt nu när det är lite torrare ute att den slira "som när man slirar på kopplingen" när man gasar på, främst växel 3-5 märks. 1-2 märks inte.
Kör man lugnt och fint märks det inte.
Kopplingen tar väldigt högt upp och man kan undra om det kan hjälpa att justera kopplingen?

mvh
kalle
Hej!

Förmodligen så är lamellen nersliten till nitarna. Du skriver inte miltalet på din bil, förmodar att den gått mellan 15/25 000 mil.
Statusen på kopplingen har lite med körsättet att göra för slitaget.
Mycket statstrafik (användning av koppling) eller landsvägskörning (ingen koppling/växling behövs).
Har själv varit med om att solfjäder spruckit mitt av, ganska ovanligt.
Vid kopplingsbyte byter man både tryckplatta som innehar solfjädern samt byte av lamellen.
I ditt fall så förmodar jag att ett komplett byte av koppling är aktuellt eftersom årsmodellen är -01.
Ett tips vid kopplingsbytet.
Passa på och bytt packboxen mellan motor och växellåda när du ändå har växellådan nerplockad från motorn. Brukar kunna bli läckage mellan dem.
Kolla även kopplingscylindern (slavcylindern) om den är oljig eller byt i förebyggande syfte.

Lennart
byt alltid urtrampningslagert/kopplingscyl
läcker den inte i packboxen i veven ser jag ingen anledning och byta detta är inte vanligt på v70n utan var vanligt på 850 och gammla v70 med 850 motor
Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

För att sammanfatta vilka saker som nä[…]

Relä bränslepump

Kollat säkringar? Säkring 9 i elcentrale[…]

Transmissionsolja till M66

Jag tänker att den bör stå horison[…]

Min Busy Forks eller BuZy FourX Då blir de[…]