Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Fick mina Volvo Original "låsmuttrar" till fälgarna uppgraderade på senaste verkstadsbesöket.

Dom jag hade tidigare var inga som helst problem att få loss med vanliga standardverktyg på ett par minuter. De nya är konstruerade så att man inte kan göra på samma enkla sätt för att få loss låsmuttrarna.

Dessutom får man med en kod som gör att man kan beställa en ny låshylsa om den ursprungliga går sönder eller tappas bort.

Dom jag fick till S80n heter 30660747 och kostade dryga 600 kr. Det är ju inga pengar för att slippa framtida problem eller stulna fälgar...

Lika bra att byta nu när man ändå skruvar av sommardäcken och byter till vinterdäck... :D
av zenobia
Brainded skrev:Du fick betala för låsmuttrarna fast det var verkstaden som förstört dem? :shock:

/Anders
Jag hade en tidig variant. Själva bultarna var ok så det var inte så att dom misshandlat eller varit vårdslösa på något sätt.

I låshylsan sitter det en krans som utgör själva låsmönstret. Denna krans har helt enkelt släppt från sin "svetsning" eller hur dom nu har fått fast den. Det fanns inga tecken på åverkan bortsett från att kransen släppt.

Känns onödigt att lasta verkstaden för det. Antar att det lika gärna kunde hänt när jag skall skifta till vinterdäck i höst. När jag dessutom såg hur äckligt enkelt det var att få loss mina fina "låsmuttrar", det tog max en minut per fälg, så känns det bra med dessa nya prylar.

Jag fick hjälp direkt, dom plockade bort de kvarande låsmuttrarna, och satte dit de nya, på köptet fick jag bättre saker på bilen. Det var värt dom hundralapparna helt enkelt.

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]