Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joelkf
Tjena,

har följt trådar i detta forum med stor behållning under flera års tid. Är mycket nöjd ägare till en s60 -01 140 hk och har p.g.a. tillökning planer på att byta upp mig till något större och bättre. Naturligtvis ligger ju en Volvo högst upp på listan. Så nu kommer mitt första inlägg och jag hoppas på bra tips från er andra Volvo-entusiaster.

Har haft min nuvarande bil i drygt 4 år och den har rullat drygt 11 500 mil under den tiden. Har ganska precis 8 mil t.o.r. till jobbet varje dag så milen räknar på. Bor i glesbygd i den landsända där vi har vinterväglag 6-7 månader om året och känner att AWD nog inte vore en dum idé.

Så n har jag börjar kika runt på olika objekt av v70 och xc70 i prisklassen upp till 90-100 000 spänn. s60:n är i behov av visst fix men är förvånansvärt osliten givet de myckna milen på den relativt korta tiden jag kört den så med lite tur kanske jag får ut 40-50 000 för den. Att lägga ungefär samma summa mellan är vad jag mäktar med.

Nu har jag sett ett intressant objekt hos en firma i närheten, som de begär 79 900 :- för. Beskrivningen syns längst ner. Vill gärna har tips på fallgropar och kända problem att fråga om när jag snackar med firman.

- Viskon, typiska problem som de borde kollat upp och kunna lämna garanti på?
Har ni fler grejer jag borde fråga om? Mata på, jag vill gärna ha hjälp!

Tack på förhand
M.v.h. Joel

Volvo V70XC 2,4t
Mätarställning: 22180 mil
Färg: Askguld metallic
Karosseri: Kombi
Info: Mycket fint utrustad XC70 till salu. Skinnklädsel med elstolar inkl minne,
Största stereon HU803, Subwoofer, Sollucka, RTI Navigation, Telefon, Drag,
Mv+kupe, 3 extraljus inkl qpaxbåge fram, Alu-rör efter sidorna, Tonade rutor,
Sommar o Vinterhjul på Alu-fälg i mycket bra skick,
Servad och påkostad mycket sista året.
av llesrof
volvofantast skrev:vilken årsmoddel är det?ta reda på vem förra ägaren var och ring och fråga hur bilen var när han bytte in den
I och med att han skriver V70XC så bör det vara en -01 eller -02. Det var först 2003 XC blev en "egen" modell. I samband med detta uppgraderades motorn och den där sura sviskonkopplingen byttes ut mot haldex så att AWD-funktionen blev riktigt bra. Att folk sedan kallar sina äldre modeller för XC70 är inget annat än okunskap eller renomésnyltning :mrgreen:

Utöver att sviskonkopplingen fungerar så finns det andra problem med AWD-systemet och det är hylsan mellan växellåda och vinkelväxel. Om splinsen i den blir dåliga kan det även förstöra axeln in till vinkelväxeln och då byter man hela vinkelväxeln. Det är dyrt. Även senare modeller med haldexkoppling har detta problem. Hylsan förstärktes visst mådellår 2006. Tänk på att det är petnoga med att hjulen mellan fram- och bakaxel inte får ha olika omkrets. Då överhettas sviskonkopplingen. Vissa menar att den är så känsligt att man gör bäst i att skifta hjulen mellan axlarna en gång mitt under säsongen också och inte bara göra det när man lägger på sommar- eller vinterhjulen.

Det finns en del inlägg om problem med telefonen. Tror den är levererad av Nokia. Det kanske inte är så petigt om den funkar eller inte men jag tycker att det är smidigt att ha en integrerad telefon. I alla fall om den ändå sitter där.

Obalans i kardanaxeln kan förekomma i vissa fall. Det ger viberationer. Ett annat fenomen som kan drabba vissa, balnd annat mig, är att ljuddämparen kan tryckas upp mot kardanaxeln när det är extremt blött på vägen eller snöslask. Vatten skvätter upp på avgassystemets undersida och kyler ned det. Metallen krymper på avgassystemets undersida och böjer eet uppåt så att ljuddämparen skaver emot kardanaxeln. Man kan bara undgå att höra detta om man är totalt döv. Alla andra hör det, speciellt de utanför bilen. Så fort det slutar skvätta på avgassystemet så slutar det låta. Min bil var totalt oanvändbar i snöslask innan jag fick detta fixat. Det gick inte stå ut med oljudet.
av Provocative
Du har kört 11000mil med din S60 o räknar med att få ut 40-50 för den. Men du skriver inget hur långt den gått. 40-50 är vad T5orna i samma årsmodell ligger.
Är du ute o seglar eller är priserna höga där uppe? 40-50 kan du få om du menar att den har gått 11000 totalt.
av joelkf
Tjena!

llesrof har rätt, bilen jag blev intresserad av är modellår 2001. Missade att skriva det, sorry! Och måhända gör jag en jättefelbedömning kring vad jag får ut för min s60 men det är i all ärlighet inte det mest väsentliga med mitt inlägg. Men för sakens skull, en snabb sökning på blocket ger att en s60 från samma år med motsvarande utrustningsnivå och miltal, i mitt närområde ligger ute på 60-75 000. Så 40-50 000 är såvitt jag ser det inte en glädjekalkyl. Sen hjälper det ju att man har lite connections på bilfirmor som ger en viss fördel vid inbyte men det tänkte jag slippa skriva så mycket om.

Hur som, tack för tipsen och synpunkterna på det nya objektet. När det gäller hylsan mellan växellådan och vinkelväxeln, är det nåt man helt sonika bara frågar om i vilket skick den är i? Finns det förstärkta såna hylsor att ersätta befintlig med även till tidigare modeller, även om den s.a.s. blev standard -06?

I övrigt då, har jag fattat det rätt att det är först med Haldex som dstc:n kommer?

Mvh Joel
av llesrof
Det är omöjligt att avgöra hylsans skick om man inte monterar ned den. Jag vet inte hur avancerat det ät. Byte av hylsa verkar kosta runt 4000 spänn om jag googlat rätt. DSTC funkar inte på bilar med sviskonkoppling.

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]