Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemet är att alla vill göra ett klipp men alla klipp är redan slut. I jakten på klippen glömmer man att kolla upp saker och inser egentligen inte att man inte har mer än ett namn, telefonnummer och e-postadress. Och allt detta går lätt att fejka. Så helt plötsligt har man gett tusentals kronor till någon man inte vet ett skit om.
Finns ju många som blivit blåsta på just sådana affärer, finns gott att läsa om det om du googlar lite. Har du tagit reda på vem som äger bilen och ringt upp honom? Med största sannolikhet har inte ägaren en aning om att bilen finns ute för försäljning.
Jo jag har provat att ringa. Men tyvärr inget svar....
Sen är det så också att man försöker leta efter all viktig info och hittar man något fel så drar man öronen till sig. Men när man då inte hittar något utan man bara känner att det är för bra. Så får man antingen vara beredd att förlora pengarna eller inte hoppa på.

Eftersom man har fått så mycket dokumentation både från hon som säljer bilen, transportföretagets verifikation och att man vet exakt vilket fordon det gäller så skulle man polisanmäla det.
Hej!

Jag sökte på transportföretaget Rabouin Transports Ltd på internet och som ett svar får man varning att deras indentitet har blivit stulen. Så här formellt står det vid varningen översatt med Google translate:

"Vänligen notera att identiteten på legitima företag stjäls för att skapa bedrägliga webbplatser som den som anges nedan. Dessa platser bedriver identitetsstöld, nätfiske, penningtvätt eller Money verksamhet Mule.
Phishing är en bluff där Internet bedragare skicka skräppost eller popup-meddelanden för att lura personlig och finansiell information från intet ont anande offer"

Kanske är det så att bedragarna har hittat bilen (offret) på blocket, bara för att få seriös information. Förmodligen har inte ägaren en aning. I ditt läge hade jag slagit upp ägaren i bilregistret och sökt efter telefonnummer och ringt honom/henne. Förmodligen finns både personen och bilen är kvar i Sverige, ägaren är totalt ovetande.

I övrigt till din originalfråga angående import från England, och detta är bara en gissning: Om det varit en äkta bil, hade importrutinen varit lika dan rent ekonomiskt som att importera en bil från exempelvis Tyskland, båda ingår i EU. Samma skatter, accis, moms, registreringsavgifter m.m. Detta utgår då ifrån att bilen är registrerad i England. Andra vet säkerligen ycket mer om privatimport och vad det blir för avgifter.
Det finns en hel del personer som lägger upp annonser på Blocket som vid en första anblick är jätteseriösa.
Jag ringde i förra veckan till en man som skulle sälja sin bil. Trodde jag. För han hade annons med REGNR och telefonnr. Telefonnr var en kontanttelefon. Då kollade jag upp namnet och adressen från bilregistret och ringde hem till honom. Det visade sig att bilägaren fått sin identitet stulen och att bedragaren lurat massor av folk på pengar via liknande annonser. Ny rutin för mig = kolla upp namn och nummer och ring hem eller till registrerat mobilnummer för att dubbelkolla.

Precis samma historia som du nu råkat ut för med England fick jag erbjudande om innan jul. Nu får jag 2-3 phishing mail om dagen där Bloket.se vill ha mina kreditkortsuppgifter...

Är priset för bra för att vara sant? Är det endast kontantkortstelefon? Heter säljaren Volvo? Maila inte ens!
Jodå jag har försökt att kontakta ägaren, men inget svar per telefon tyvärr.

Men jag hittade denna länken om precis samma sak...
http://www.familjeliv.se/Forum-19-88/m63531924.html
Skrämmande.

Jag tog idag kontakt med Polisen, men jag kunde inte göra någon anmälan eftersom inget brott hade ännu begåtts. Men Polisen skulle kontakta ägaren ändå och det var ju hyggligt.

Förbannat tråkigt att det finns rövhål som skall lura medelsvensken.

Tack för ett bra forum :D
Jocke67 skrev:
Eftersom man har fått så mycket dokumentation både från hon som säljer bilen, transportföretagets verifikation och att man vet exakt vilket fordon det gäller så skulle man polisanmäla det.
Transportbolaget existerar inte. Det är bara en hemsida, en ganska ny sådan. Spara länken, om någon vecka kommer sixdan vara nera. Ringer du transportbolsget kommer du i bästa fall till en telefonsvarare.
Den är redan nere och det är rätt så imponerat att köra så trovärdiga hemsidor bara för att lura folk.
Men samtidigt, tänk er själva om dom lyckas att lura 10pers som bara kanske betalar handpenning eller rent av halva summan så kan det fort bli en bra summa av det.....300000kr kanske på några veckor

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]