Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
TomasL skrev:Nej det stämmer inte. Hjulet kan inte lossa av att denna skruven inte sitter där.
Min gjorde i praktiken det.
nja inte själva hjulet men allt ahade lossnat o hjul promskiva med allt hängde ett par cm. Undrar vad som händer om man kör i 100+ o detta händer.
av TomasL
Men då måste det ha varit mer som gått sönder inte bara drivaxelskruven som släppt.
För det som hände för dig kan inte bero på att skruven lossnat. antagligen var det något annat som hände så att skruven gick av.
Drivaxelskruven uppgift är som Oldtimers säger att hindra det axiella spelet i drivaxeln men skruven håller inte fast något annat.

Om det hade varit risk för att något allvarligt kunde hända så tror jag att Volvo hade blivit tvunga till att återkalla alla bilar och byta till den nya typen av skruv då detta fenomen inte är så ovanligt.
Skulle splinesen vara skadade så kan man göra på 2 sätt varav det senare är att föredra, 1 locktita dit drivaxeln alltså "limma" dit den, problemet blir att få loss skiten när du måste ha i sär skiten av någon anledning (funkar att värma lös med gas) 2 byt hjullager då får du både en ny abs pulsgivare lager och en sprillans ny skruv.
Om du har tillgång till en momentnyckel så skall du dra steg 1 35Nm steg 2 90 grader enligt volvos verkstadshandbok för V70N.
Men som sagt så släpper de i alla fall i bland så dra på locktite så sitter den...
av TomasL
oldtimersmc skrev:......
Men som sagt så släpper de i alla fall i bland så dra på locktite så sitter den...
Inte om man köper den nya typen av skruv. Den har jag aldrig hört talas om att den lossnat av sig själv om den varit åtdragen på korrekt sätt.
av PeterR
Tråden handlar om det är nån fara för om hjulet kan lossa om skruven är lös.
Har greeeken varit ute för detta så är ju svaret solklart...hjulet KAN lossa, eller rättarre sagt
huben kan glida ur lagret o du får en felaktig hjulvinkel, skivan ligger o skaver på okhållaren,
Men det blir ju inte så att hjulet lossar o kör om dig direkt om nu nån tolkade det så.
Sen kan man ju undra varför denna bulten går av emellanåt och att det finns en "uppdaterad"
bult att köpa om den inte utsätts för en belastning då den bara håller fast drivaxeln?? ??:-/
//Peter
av TomasL
Jag har aldrig påstott att den inte håller fast drivaxeln för det är precis bara det den gör.
Men sen är det annat som kan gå sönder som gör att denna skruv kan gå av, det blir belastning på den som det inte är tänkt.

Jag säger det igen om denna skruv sitter löst så kan det inte hända något allvarligt. Det är bara att kolla på konstruktionen.
Sen om det är något annat som går sönder så som spindel/nav/länkarm eller något annat som i sin tyr gör så att denna skruv få ta belstning som det inte är tänk är en annan sak.
Är det bara skruven som lossat så kan inte drivaxeln åka ur hubben/lagret det är fysiskt omöjligt. Titta hur det ser ut.
Då skulle man ju isåfall bara kunna lossa drivaxelskruven och ta bort drivaxeln och det kan du glömma.
Det som händer är att det bli lite axialspel som har med att göra med spindelleden och länkarmen men det är högst ca 1cm rörelse och då KAN INTE DRIVAXELN ÅKA UR HJULLAGERT!

Hade det varir någon som helst tveksamhet om detta hade Volvo som sagt varit tvungen att återkalla en massa bilar och byta denna då detta fenomen inte är ovanligt.
Du tror väl inte Volvo skulle blunda om deras bilar helt plötsligt skulle tappa hjulen bara för att en M10x65mm skruv lossnar gå ganska många bilar.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]