Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olzar
Tjena, jag har letat runt på forumet ett tag men hittar inte just detta problem någonstans.
S80 2.4 -04
ca 17000 mil

Från cirka 50-60 km/h börjar det slå rytmiskt i kopplingspedalen. Det känns ingenting när jag har kopplingen nedtryckt, men från dragläget till helt uppsläppt känns det lika mycket. Slagen eller vibrationerna går upp i tempo ju högre hastighet jag har och upp emot 100 km/h blir jag orolig för min egen säkerhet, känns som att hela bilen ska skaka sönder. Det börjar som sagt kännas lite lätt i kopplingspedalen men från typ 80 km/h och uppåt känns det lika mycket mycket i stol, kopplingspedal, ratt och även i karossen om jag har handen på typ instrumentbrädan. I lägre hastigheter kan det också kännas vid gaspådrag, typ när jag vill komma upp i fart snabbt efter en sväng i en korsning eller liknande där man gasar på lite extra börjar det slå som faan i hela bilen. Gasar jag däremot på från stillastående så är det inga slag, ju fortare det går ju mer slag blir det, och med tätare intervall.

Själva gången eller accelerationen är dock inte ryckig.

Hoppas att någon känner igen sig.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag har upplevt liiite liknande situationer.

Jag tror att det beror på obalans i något av dina däck eller glapp i upphängningen. Av någon anledning ( kanske för att motorn och framupphängningen sitter i ett paket i framvagnen ) så överförs gärna vibrationer till kopplingspedalen. Nu är det här bara en teori förstås, men jag kunde känna i kopplingen att det skakade, men då var det ordentlig obalans i ett framdäck samt slitna styrleder. Det blev bra sen när det var åtgärdat. Nu har jag slängt på vinterdäck, och ett av dem har liite obalans också och det kan kännas lite i kopplingspedalen också...
av Olzar
Tack för svar :)

Jag har kört lite mer nu på morgonen och börjar misstänka att det kanske är två separata fel som jag uppfattar som ett. Att det börjar skaka i hela bilen, ratt, kaross, stol osv, i uppemot 100km/h kanske beror på hjulen. Men det jag upplever som rytmiska slag i kopplingspedalen går i takt med varvtalen. Ifall jag växlar upp så går slagen ner i takt, vilket borde utesluta hjulen/däcken. Slagen kommer också bara vid gaspådrag. Släpper jag gasen och bara rullar med växel i, så försvinner slagen i pedalen, men skakandet i högre hastigheter finns kvar. Om jag gasar kraftigt i neutral eller första växeln så känns inte slagen heller. De kommer från 2:an och uppåt.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]