Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Hoppas på er kunnighet samt erfarenhet här på forumet. Har en V50, 2006 årsmod, bensinare med 1,8-liters, 125 hk.
Har sedan en vecka tillbaka fått ett vinande ljud från någonstans i motorrummet. Ett ljud som följer motorvarven, men märks mindre vid varvtal över 1800 varv/min. Det är inte konstant vinande, tidvis viner ingenting från motorn men när det börjar vina från motorn så uppstår en bränd lukt i motorrummet och vid tomgångskörning en stund så når lukten ända in i kupén. Besökte min lokale Volvoverkstad, men tipset blev att jag skulle prova smörja gummidrivremmen på höger sida om motorn med stearin. Har givetvis provat smörja remmen med både stearin och med remspray för gummi, dock med negativt resultat. Någon som varit med om liknande?
Välkommen till forumet.

Jag tror det finns en separat rem längre ner till A/C-kompressorn. Kanske kompressorn går trögt och remmen slirar eller att remmen bara är dålig?
Remmen du ser ovanifrån driver bl.a. vattenpump och generator. Jag har samma motor på min focus och där hjälper det att spraya siliconspray så tystnar det. Det är relativt vanligt att spännhjulet till remmen blir glappt och då bör man byta det. Det är också vanligt med missljud från remmen. Men om det luktar bränt och uppstår vinande ljud betyder det troligen att någon av remmarna slirar eller att det är någon rem eller t.ex. kompressorn som luktar.

Tråden ska egentligen vara i kategorin för V50.
Tack för ditt svar! Har varit svårt att lokalisera vart exakt det vinande ljudet kommer ifrån. Låter troligt att det är den nedre spännrullen eller remmen till AC:n som framkallar missljud och bränd lukt. Det där måste jag kolla upp..
Är ändå välkommet med andra infallsvinklar ang mitt problem ifall någon annan har haft liknande symptom med sin V50 (Eller Ford Focus..)

För övrigt så märkte jag inte själv att jag hamnat i fel kategori med mitt första inlägg om min V50.
Volvoverkstaden har numera undersökt det vinande ljudet. Allt ljud härrör från generatorn. Alltså lagerljud i generatorn, och nu låter det ganska rejält. Det löser sig med Volvia-försäkringen där "motorgarantin" gäller fortfarande. Volvo stoppar i en likvärdig ersättningsgenerator från en begagnad Volvo som inte har fler mil än min V50.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]