Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonas79
Hej.
Jag har en parkeringsvärmare på min v70 -01 tror värmaren är en Ardic ?
Nu när jag skulle börja använda värmaren så fungerade den bara de 2 första gångerna, den startade då på andra startförsöket.
När jag skulle direktstarta värmaren dagen därpå så blinkade bara "värmare på" ca 1-2 sek sen står det "värmare av"
Det hörs inget tickande eller vinande ljud från fläkten eller nåt annat som skulle ha med värmaren att göra. Förra året bytte jag cirkulationspumpen
på värmaren så den är bara 1 år gammal
Kollade bensinpumpen och det fanns ingen ström i någon av trådarna då jag tryckte på direktstart.
Någon som kan dessa värmare så är jag tacksam för råd och tips?

mvh Jonas
av spitfire
Ardic, om det e en orginal.
Behöver läsa av felkoderna.
En felkodläsare, PPC, är väldigt bra o ha. :)

Att mäta på bränslepumpen är svårt, strömmen kommer med pulser från elektronikboxen som sitter på själva värmaren. Innanför vänster framskärm.
av jonas79
Jag har varit och kollat om det fanns någon felkod på värmaren, men det fanns ingen, men den felkod som var på dörrmodulen raderades. efter det så startade killen på verkstan värmaren via bärbara datorn. värmaren gick igång på andra startförsöket. Jag körde värmaren ca 1 timme på kvällen och tänkte nu ska den väl gå i vinter. Nu på morgonen efter så gick värmaren troligtvis bara ett par minuter eftersom bilen inte var isfri en timma senare. Ikväll så var jag tillbaka på ruta ett igen, samma som innan jag åkte till verkstan. Kan bränsle filtret vara täppt, pumpen för trött eller optiken sotig?, glödstiftet lite dåligt?

Någon som vet vad det skulle kunna vara?
av freddai
jonas79 skrev:Jag har varit och kollat om det fanns någon felkod på värmaren, men det fanns ingen, men den felkod som var på dörrmodulen raderades. efter det så startade killen på verkstan värmaren via bärbara datorn. värmaren gick igång på andra startförsöket. Jag körde värmaren ca 1 timme på kvällen och tänkte nu ska den väl gå i vinter. Nu på morgonen efter så gick värmaren troligtvis bara ett par minuter eftersom bilen inte var isfri en timma senare. Ikväll så var jag tillbaka på ruta ett igen, samma som innan jag åkte till verkstan. Kan bränsle filtret vara täppt, pumpen för trött eller optiken sotig?, glödstiftet lite dåligt?

Någon som vet vad det skulle kunna vara?
Hade in min på Volvo där dom bytte en jävla massa grejer. bla tempgivare. Sen har den gått som en klocka efter det.
av jonas79
Jag tänkte nu plocka bort värmaren och rengöra och mäta på glödstift, flamvakt,termostat , vad kostar ett repkit/service med o-ringar osv?
// Jonas
av mikebike
jonas79 skrev: Nu på morgonen efter så gick värmaren troligtvis bara ett par minuter eftersom bilen inte var isfri en timma senare
Jag hade samma symptom på min och då var det en spricka på bränsleledningen (inne i tanken) som gjorde att värmaren drog tjuvluft och stannade.
De gamla värmarna skall tydligen inte vara lika känsliga för detta, men...

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]