Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MLundvall
Vojje skrev:Vilka felkoder har du egentligen?

Jag antar att du inte har felkoderna, "LMM kass-Byt" och "Lambdasond värdelös- Byt":

Något får de enheterna att ligga utanför respektive tolerans. Hitta orsaken!
Jo, de felkoderna är det...
Volvo verkstan kom fram till att bilen la felaktiga felkoder men efter byte av boxen kvarstog dom..
En vecka hade de bilen och kunde inte hitta det verkliga felet.
Någonting är sönder och lägger felaktiga felkoder på lmm och lambda, vad finns det som kan orsaka såna felkoder?
Har en utskrift på felkoderna, ska kolla dom tills imorgon.
av MLundvall
Äntligen!! Har efter ca åtta veckor utan bil äntligen hittat och lagat felet!!
Och inte var det tack vare volvo verkstaden i Borås...
Otaliga timmar vid datorn, (jagrullar.se), kloka amatörer och en hjälpsam en-mans verkstad, och felet hittades.
Volvo verkstaden var inte ens i närheten. Stor spricka i laddluftkylaren konstaterades efter lättare provtryckning. Ny kylare för 2500 och bilen går som en klocka! Synd bara att volvo verkstaden lurade mig till att renovera toppen.. Blev ganska dyrt.
Det är synd att de betett sig på detta vis då jag fullkomligt tappat förtroendet för denna märkesverkstad. Så länge det finns garanti annars aldrig..
/Mathias
av kamilenski
Kan man inte kräva pengarna tillbaka?
Jag har fått mina då de inte fixade klämskyddet i förardörr. Men det handlade om bara 200 kr.
Användarvisningsbild
av Perra83
STRID!!!! Du ska ha pengarna tillbaka. Ring Volvo garanti ärenden eller liknande!!!!!!

Man måste kunna lita på en verkstad och de ska inte bara byta saker utan att veta exakt. Basic felsökning. Vi lär oss så länge vi lever, ja betalar inte innan något är gjort och åtgärdat.
av kamilenski
Perra83 skrev:STRID!!!! Du ska ha pengarna tillbaka. Ring Volvo garanti ärenden eller liknande!!!!!!

Man måste kunna lita på en verkstad och de ska inte bara byta saker utan att veta exakt. Basic felsökning. Vi lär oss så länge vi lever, ja betalar inte innan något är gjort och åtgärdat.
Oj. Jag blir rädd... :mrgreen:
av MLundvall
Det enda volvo verkstaden gjorde var att byta databox och konstatera att den var hel och sedan rekomendera mig att byta topp..
Dom var så säkra på att felet låg i en sprucken topp att jag på en annan verkstad lossade och renoverade toppen. Inget fel på den dock...
Det dom vill ha betalt för är 8000 kr för felsökning men det bestred jag och har inte hört ett ord på flera veckor :???: .
Det sura är ju att så här i efterhand, lätt att vara efterklok, så borde jag kanske tryckt på mer att de skulle provtryckt intercooler systemet. Lämnade ju bilen till volvo med beskedet att jag bytt lmm som den la felkoder för. Men dom ringde ju och sa att dom konstaterat att bilen lägger felaktiga felkoder. Hur kan man veta det om man inte kollat hela intercooler systemet????? Uppenbarligen har de inte gjort det..
Har i efterhand hört av andra volvo mekar att man alltid provtrycker laddsystemet vid felkoder som rör det, tex lmm...
Drygt 50000 kr har detta kostat mig. Nåt som borde kanske kostat ca 5000 kr..
SURT SOM F&%&N..
/Mathias

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]