Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Undrar lite om livslängden på dieselvärmaren? Tänkte jag frågar er i detta forum som har den V70N. När har ni fått göra service på den? Är bara lite intresserad över hur länge man kan tänka sig att den håller innan den började kosta en massa pengar
av freddai
Hejsan,

Jag har en V70N D5-02. Den har nu snart gått 43000 mil. När jag köpte bilen så fungerade inte dieselvärmare varav jag lämnade in den på Service på Volvo. De bytte då termostatgivare samt spridare. Totalt gick kalaset på 2000kr. Sen har den fungerat bra sen dess. Jag brukar bränna ur den med jämna mellanrum dvs. Köra direktstarten och sen låten den gå hela tidscykeln ut. Jag har hört att det ska vara bra att göra så även på sommaren för underhålla dieselvärmaren. Efter att ha läst på forumet under just dieselvärmare så har jag ju förstått att det är rätt mycket som kan krångla på dem.
Användarvisningsbild
av Gurra82
jo du tack, man vet ju bara hur mycket de krånglar på lastbilen. Lite intressant vad man kan vänta sig för reparationer på den med åren
Jag har en V70N-2007 där värmaren har alltid fungerat. Pratade med första ägaren som hade 0 problem med denna. Bilen har gått 20,7' mil.
Men idag började den puffa. 4 gånger under cykeln, stoppade den med en djävla rök och startade igen.
Användarvisningsbild
av Gurra82
ok, det låter ju lovande ändå
av TomasL
Jag måste säga att jag har fått den uppfaningen om att dom mår bra av att gå.
Det verkar vara när dom ska igång efter sommaren som dom flesta verkar få problem.
Så mitt råd (även tillverkaren av värmaren har detta råd) är att starta värmaren några gånger i månaden även på sommaren.
Det mår den bra av. Det gör jag med min.
Användarvisningsbild
av Gurra82
När jag har försökt att direktstarta min på sommaren så går den inte, men den går ju nu så något fel är det inte på den iaf
Jag startade min varje vecka under sommaren. Även nu, startar den då o då.
av TomasL
På nya v70II så startar den inte om det är varmare än +15 grader. På P2 bilarna är det +25 grader.
Detta har jag läst mig till i instruktionsboken och i Volvos "papper". Jag har inget problem att starta min på sommaren.
Användarvisningsbild
av Perra83
TomasL skrev:På nya v70II så startar den inte om det är varmare än +15 grader. På P2 bilarna är det +25 grader.
Detta har jag läst mig till i instruktionsboken och i Volvos "papper". Jag har inget problem att starta min på sommaren.
Jag har läst samma ja med.

Min värmare har varit med i snart 11000 mil och det fungerar fint. Vi ett par tillfällen när motorn har varit varm och den har stängts av så har det kommit ett stort rökmoln men det var väldigt länge sedan. Den startar alltid fint och går tyst och ryker inget. Cirkulationspumpen låter lite olika ibland före start och efter avstängning.
Innna nästa vinter ska jag plocka ner den och göra rent, det kan inte skada. Ja körde min några gånger under sommaren.
Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej, Vi har en Volvo 945 från ca 1997. Vad[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]