Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har uppgraderat mjukvaran vilket inte gav någon förbättring, gjordes i samband med annan service så jag vet tyvärr inte om dom läste några koder.

Återkommer med läsning av felkoder med Biltemas läsare med motorn igång. Tänkte göra det i samma körsekvens som jag haft ryckningar, dvs utan att stanna motorn innan läsning.
Det ante mig... kör på volly med kodläsaren
Hollan rekomenderar för det mesta en uppdatering möjligen av erfarenhet i sitt arbete men har svårt att tro att det är så frekvent att mjukvaran "hårndnar" utan att det är en sk "slasktrattdiagnos" typ (jordfel) som man griper tag i då man inte vet...
Ps fixade en väns "ryysler" i dag Jordflel:-) knackade lite plåt mm i brittsommarvärmen.
Tog en tur med mina "Räcer snauzrar "i cabben de e livet de :D = 195kg "styggingar" på hjul
"Fuck the dog, beware of the owner"
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Finns inga felkoder med vare sig Biltemas, med bilen igång, eller verkstadens läsare.

Verkstaden
- kollade/rengjorde spjällhuset igen, inga avlagringar
- rengjorde LMM igen nu med lösningsmedel och tryckluft, tidigare hade jag gjort det med Bräkleen
- bytte stift till Volvo orginal. Tror jag bytte själv förra gången. Då utan förbättring, kan ha varit Bosch eller NGK. Hmmm, kan det skilja lite i värmetal mellan olika tillverkare. Någon som vet?

Vet inte vad som var avgörande men ryckningarna är borta !!!!!
Stifternas märke är egalt det var Lmm som var boven Grattis! hoppas att vi har varit till hjälp
Följetongen fortsätter

Ryckningarna återkom några dagar efter rengörning av LMM. Bytte därefter LMM. Tyvärr kvarstår det ryckningar vid kall motor, även om dom minskat och inte är lika "tvära" som tidigare. När den är varm är det inga problem.

Så nu är det åtgärdat:
Bytt främre lamda
Bytt lmm
Rengjort spjällhus (gul etikett), inget sot
Uppgraderat mjukvaran
Bytt stift
Bytt tempgivare

Inga felkoder

Någon som har koll på hur styrningen fungerar innan lambdan blivit varm? Hur lång tid tar det innan den kommer med i regleringen?
Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej, Vi har en Volvo 945 från ca 1997. Vad[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]