Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wallini
Hej! har ett väldigt störande fel på min V70n d5 -04 som jag försökt fixa förgäves...
Jag fick missljud i generatorn i våras så den lämnade jag iväg på renovering där allt byttes, i samband med det så bytte jag även spännare och multirem. Nu i förra månaden började det låta från remmen igen, hittade inga
märkbara fel förutom att remmen fladdrade mycket. AC-pumpen lät dock lite när man snurrade på den så jag bytte till en ny när jag ändå höll på men remmen fladdrar och låter fortfarande.

Summa summarum så har jag fortfarande en fladdrande rem trots nyrenoverad generator, nytt frihjul på generatorn, ny ac kompressor, ny rem och spännare. Ska även tillägga att andra drivhjulet vid spännaren verkade också fräscht.

Någon som kan ha några tips om vad det kan vara?
Det låter som mest vid tomgång, om man höjer varvtalet lite så låter det mindre och nästan försvinner.
Användarvisningsbild
av Tone
Byt frihjulsnav på generatorn så är problemet löst!
Användarvisningsbild
av Vojje
Wallini skrev:Som jag skrev tidigare så är frihjulsnavet bytt i våras...

Remmen är lika spänd nu som när den inte fladdrade.
Hur vet du det?

Det är troligt att en rem från Biltema länger sig i takt med att den används.

Byt rem till original :idea: .
av Wallini
Det är en volvo orginal rem, vad grundar du på att jag köper grejer från biltema? köper stort sett alltid orginal delar.
Men visst är det inte helt omöjligt att remmen blivigt längre, tycker dock inte att den ska bli det på 1000 mil.
Användarvisningsbild
av Vojje
Wallini skrev:Det är en volvo orginal rem, vad grundar du på att jag köper grejer från biltema? köper stort sett alltid orginal delar.
Men visst är det inte helt omöjligt att remmen blivigt längre, tycker dock inte att den ska bli det på 1000 mil.
Det glädjer mig att du använder riktiga grejer :D .

En slapp rem är som slappast vid låga varvtal. Jag tycker i alla fall att du ska prova, om det är möjligt, att sträcka den.
av Wallini
Nja sträckaren är ju en fjäderbelastad grej på dom här, går inte att sträcka manuellt så att säga.
När jag känner på remmen så tycker jag den känns lika sträckt som förut, har en extra rem i skuffen... Får väl prova byta
till den och se om det blir bättre.

Ingen som har något annat tips om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av hollan
nä du har ju bytt allt utom servopumpen så frågan är hur känns den? ta av remmen och känn efter glapp och prova snurra på den o se så den inte känns trög och kolla allt igen när remmen är av så det inte går trögt eller glappar på löphjul spännhjul ac generator
Användarvisningsbild
av Vojje
i samband med det så bytte jag även spännare och multirem.
Hur kom det sig att du bytte spännare/sträckare?

Kanske att den nya inte riktigt funkar optimalt.
Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]