Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

om det ä vattenpumpen som läcker så undrar jag hur oljan kommer in i vattnet :shock:
Det kan ju vara blocket som är kladdigt sen tidigare och för med sej "blandningen" ner till hasplåten. Min röst går i alla fall till vattenpumpen. Om du tar bort höger hjul och lossar innerskärmen så att du ser höger motorfäste så borde du ju kunna se att det rinner ner till vänster om svänghjulet.
av TomasL
Ja det kanmycket väl vara vattenpumpen och gammal olja.
Efter rentorkning blev det då bara (eller nästan bara) blött av glykolvatten så känns det ju som bara vattenpump
men fortsätter det bli olja också så känns det som att det är något mera eller något annat.
Jag har även inget läckage innan termostaten har öppnat, dvs innan arbetstemperatur
Om det stämmer pekar det väl inte på pumpen, för den går väl hela tiden ?
Hade en kollega som har jobbat på bilmekaniker att kolla på bilen och han var mer eller mindre säker på att det MINST var topplockspackningen.

Enligt honom var det visst avgaser i expansionskärlet, dessutom ordentligt med tryck i det. Han trodde att läckaget kunde bero på trycket som har uppstått. Jag ska prova att komptesta den för att bekräfta men det skulle även förklara oljan i kylvattnet.

Ringde och pratade med Bilia och de ville ha 15 000 (!!) för arbetet. Läste någonstans här på forumet att en mekvan person kan göra det på 4-5 timmar?
Hur troligt är det att man få plana toppen? Den har ju aldrig gått varm och fungerar ju fortfarande "felfritt" så att säga.
mät upp toppen oftast har den klarat sej och endast toppackningsbyte behövs
enl volvo så får man inte plana topparna på RN motorerna som kom -99 där är en beläggning på dom som försvinner vid planing
men det är inte vanligt på dom bifuel är vanligt men ej vanliga sug och turbo men visst allt kan hända har den gått långt?

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]