Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Volvo V70D5 2003.

Upp med bilen på domkraft, skruvade loss hasplkåten och in under bilen. Döm om min förvåning när jag inte hittar plastkåpan till oljefiltret. Det var lite småmörkt ute men jag hade lampa. Har tappat bort min Haynes bok också. Kan någon ge en bra beskrivning vart plastkåpan till insatsfiltret sitter.
Senast redigerad av 1 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Som jag ser i Haynes så sitter den ovanifrån till vänster om oljestickan. /Clas
av Provocative
Längst fram på oljetråget på passagerarsidan. Då det är svart så är det svårt att se i mörker. Men jag lovar att det finns även på din bil :wink:
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ok kände mest på baksidan där oljekylet satt. Ska kolla imorgon. Ska göra mellanservice. Jo jag vet att det är svart. Sitter det långt upp?
Ojdå man byter ju detta uppifrån inte undra på jag inte hittade filtret på undersidan. Är det en 35mm nyckel som behövs? Hade ingen så stor till filterhållaren. Burken satt precius till vänster om stickan lite in under motorkåpan.
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Ojdå man byter ju detta uppifrån inte undra på jag inte hittade filtret på undersidan. Är det en 35mm nyckel som behövs? Hade ingen så stor till filterhållaren. Burken satt precius till vänster om stickan lite in under motorkåpan.
Spännande det här :D . Det är kanske verktyg 20-323 (Biltema) du behöver.
Om filtret kan bytas uppifrån, behöver man då överhuvudtaget ta bort vad du kallar hasplåten?
Eller det behövs kanske ändå för oljepluggen?
Hej,

Precis som Clas skriver så sitter den nere till vänster brevid oljestickan. Lyft av plstkåpan motor så ser du den lille rackarn. Det är bra om du har en hylsa strl 36 med förlängare när du ska ta bort locket på filter hållaren, det underlättar!

//Micke
Hasplåten måste bort för oljepluggen. Detta verktyg har jag som du hänvisar till men skall bara användas till bensinmotorer. Har haft en V70 XC 1999 och då satt filtret under motorn men nu sityter den i motorrummet.

Är du säker på hylsa 36? Får köpa en sådan imorgon isf. Mätte och fick 35mm.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]