Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornsson
Har fått ett skrapande ljud höger fram, låter mest vid låga farter, 0-50km/h fortare så hörs det inte lika tydligt eller inte alls.

Det låter inte alla gånger jag är ute å kör men oftast.

Känner man på centrumbulten så känns den en aningen varm, antar att den inte ska vara det :)

Så jag misstänker hjullagret.

Kan det stämma och hur kollar man det på enklast sätt?

Var en jag pratade med som trodde på att en sten trillat dit som låg och gnisslade men då borde det väl inte bli varmt?
Användarvisningsbild
av gurrish
All friktion framkallar värme. Sedan hur mycket värme beror som sagt på en rad olika faktorer.
av masen
Hissa upp hjulet känn om det glappar( håll 9och 3 eller 12 och 6), känner du ett glapp = nytt hjullager behövs!
Mitt höll 6000 mil, bra kvalite` Volvo!
Användarvisningsbild
av bjornsson
Får ut och kolla imorrn då och se om det glappar något eller om jag hittar något som tar i eller vad det kan vara.

Vet ju inte hur långt hjullagret har rullat ,men bilen har iaf gått 28.000 mil och 10.000 utav mig och jag har inte bytt något iaf =)
Användarvisningsbild
av Vojje
bjornsson skrev:
Vet ju inte hur långt hjullagret har rullat ,men bilen har iaf gått 28.000 mil och 10.000 utav mig och jag har inte bytt något iaf =)
Ingen sträcka för ett välbyggt och väl anspänt lager om det inte blivit misshandlat.
Användarvisningsbild
av bjornsson
Har nu varit ut och känt och kollat men det glappar inget vad jag kan se/känna/höra.
Och snurrar jag på hjulet för hand så låter det inge konstigt alls, det bör det väl göra om lagret börjat ge upp eller blir det ingen belastning på det när bilen är upphissad så det går lättare?

Hittade inget eventuellt skräp heller som skulle kunna ställa till med missljud heller, vad mer skulle det kunna vara som gör ett gnisslande ljud, lite då och då ??:-/

Och det låter ju lika oberoende om jag bromsar eller ej.

Törs man köra "skiten" eller vad :?: :?:
av Cedrix
Låter skumt.

Hjullager brukar ju yla när man svänger i lite högre fart, skrapande ljud skulle jag gissa på är från bromsarna.
Är skivan varm alls?

Oljud höger fram kommer i 9 fall av 10 från frugan, men det antar jag att du har kollat :-O)
Användarvisningsbild
av bjornsson
Cedrix skrev:Låter skumt.

Hjullager brukar ju yla när man svänger i lite högre fart, skrapande ljud skulle jag gissa på är från bromsarna.
Är skivan varm alls?

Oljud höger fram kommer i 9 fall av 10 från frugan, men det antar jag att du har kollat :-O)

Mitt låter högst när jag kör rakt fram i ca 10-20 km/h.
Skivan är inte varm utan känner man på centrumbulten i mitten så känns den lite varm, och skulle det vara något med bromsen så borde det ju låta olika om jag bromsar eller inte tycker jag.

ot: haha, fan du har löst problemet :-)-)
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]