Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aspen
Hej!
Som det står i rubriken så har jag en V70 2,4t -01 som när man skall använda motorvärmaren så löser jordfelsbrytaren ut i huset.
Kan det vara fel på jordningen till motorvärmaren i bilen för samma kabel används till den andra bilen och då funkar det kanon.
Någon som har någon ide?
/Joakim
Hej!

Du har förmodligen överslag till jord, därav så löser jordfelsbrytaren ut i huset.
Ohm-mät om du har möjlighet mellan de bägge honkontakterna på motorvärmaren och till jord. Det ska vara 0 ohm om allt är OK.

Lennart
Användarvisningsbild
av Vojje
lennart lundberg skrev:Hej!

Du har förmodligen överslag till jord, därav så löser jordfelsbrytaren ut i huset.
Ohm-mät om du har möjlighet mellan de bägge honkontakterna på motorvärmaren och till jord. Det ska vara 0 ohm om allt är OK.

Lennart
Om det är överslag till jord, går inte säkringen då? Jordfelsbrytaren och säkringen löser väl ut av olika orsaker?!
En rättelse av mig.
Det ska vara ”hankontakten” i bilen.
Hade du inte haft jordfelsbrytaren så hade säkringen gått, om det är en kraftig kortis.
Jordfelsbrytaren är snabbare och bryter vid 30milli Amp ström.
Är det kortis mellan fas och nolla så går säkringen.

Lennart
av aspen
lennart lundberg skrev:En rättelse av mig.
Det ska vara ”hankontakten” i bilen.
Hade du inte haft jordfelsbrytaren så hade säkringen gått, om det är en kraftig kortis.
Jordfelsbrytaren är snabbare och bryter vid 30milli Amp ström.
Är det kortis mellan fas och nolla så går säkringen.

Lennart
Glömde skriva att det löser inte ut direkt utan det tar ca: 5-10 min innan det löser ut. Med "hankontakten" menar du den som sitter i stötfångaren eller på själva värmaren som sitter på motorn? Provade i morse att ta bort cupevärmaren så det måste vara i själva bilen i alla fall.
Tänkte eftersom det tar ett tag innan det löser ut om det är själva värmaren på motorn som det är fel på. Hur som hellst skall ut och ohm mäta så får vi se.

Var ute och mätte nu och jag hadde inte 0 ohm utan pendlade fram och tillbaka och nu mätte jag på kontakten i stötfångaren!

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]

snö

Jobbade i Skaraborg denna vecka och helvete vilken[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]