Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När min styrbox till ABS'en var kass så betedde sig bilen som du skriver, ryckig vid gasläpp/gasådrag, hastighetsmätare kunde också dippa för att sen vakna till liv 2 tiondelar senare. Detta plus alla felmeddelanden om antispinn, abs bromsfel. Låter som att boxen fortfarande inte fungerar tipp topp.
Kronografi 1 sprucken abs krans 2 denna svarvar av material från abs-sensorn 3 ger en massa djävla undreliga effekter tex ABS lampan,Antispinn,Bromsvarningslampan tänds och Hatighetsmätaren får "spel" visar 40 då du kör 90...

Ps har kotten kommit :-DD Min första kom 14/11
Mikael G skrev:När min styrbox till ABS'en var kass så betedde sig bilen som du skriver, ryckig vid gasläpp/gasådrag, hastighetsmätare kunde också dippa för att sen vakna till liv 2 tiondelar senare. Detta plus alla felmeddelanden om antispinn, abs bromsfel. Låter som att boxen fortfarande inte fungerar tipp topp.
Jag har bytt ABS styrboxen det vore sjukt om den också va trasig? När hastighets mätaren börjar krångla så kommer den inte tillbaka igen den går upp och ner lite granna för att sen sjunka ner till botten. Dom gångerna som ABS/antispinnen får bilen att rycka ( för det händer inte varje gång ) så rycker den inte när jag gasar på eller släpper gasen lite tvärt imot din där, den rycker när jag har en jämn gas.
oldtimersmc skrev:
christiansuss skrev:när problemet kommer så verkar det som att hastighetsmätaren sjunker och går upp snabbt igen är det kanske hastighetsmätaren eller? Mekanikern har gått igenom kablar efter jordfel, och bilia har också gått igenom bilen
Hmm kolla på dina abs givare i framvagnen om hastighetsmätaren spökar som du anger så kan det vara så att du har/ har haft en sprucken kuggkrans som har "svarvat av" material från din abs givare och då får du dessa problem ( jag har varit med om det)
Pelle
Mina mekaniker säger att dom har kollat givarna men jag får nog gå till någon annan och be dem kolla på givarna
oldtimersmc skrev:Kronografi 1 sprucken abs krans 2 denna svarvar av material från abs-sensorn 3 ger en massa djävla undreliga effekter tex ABS lampan,Antispinn,Bromsvarningslampan tänds och Hatighetsmätaren får "spel" visar 40 då du kör 90...

Kotten har inte kommit ännu men om c:a två veckor samtidigt som mitt nya hus kommer med lastbil, rätt mycket på en och samma gång speciellt när jag skall köra till BB med bilen när det är dax. Grattis till bäbben. Kan det även göra att abs/antispinnen slår på ibland eller?
christiansuss skrev:
oldtimersmc skrev:Kronografi 1 sprucken abs krans 2 denna svarvar av material från abs-sensorn 3 ger en massa djävla undreliga effekter tex ABS lampan,Antispinn,Bromsvarningslampan tänds och Hatighetsmätaren får "spel" visar 40 då du kör 90...

Kotten har inte kommit ännu men om c:a två veckor samtidigt som mitt nya hus kommer med lastbil, rätt mycket på en och samma gång speciellt när jag skall köra till BB med bilen när det är dax. Grattis till bäbben. Kan det även göra att abs/antispinnen slår på ibland eller?
Japp Abs och antispinn är samma system fast inverterade. Får abs systemet en obegriplig signal så slår den ifrån. Antispinn börjar att jobbanär du axar och systemet tror att det enahjulet snurrar fortare då "morrar" syst och lampan tänds.
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
christiansuss skrev:Är Abs sensor och abs givare samma sak eller?
Jo samma liksom att pullsgivare och kuggkrans är samma sak.
Sensor och pullsgivare är de korrekta termerna men de andra används flitigt så det är lätt att irra bort sig.
Mvh Per

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]