Stefan62 skrev:Jag hakar på här...
I mitt besiktningsprotokoll står det som "bra att veta" att länkarmarna på båda sidor är glappa - räcker det att byta bussningarna eller ska hela bytas? (Jag har även läst om att taxi och polis har andra bussningar som är hårdare och i annat materiel - var får man tag på sådana?)
Att mina länkarmsbussningar är "glappa" har Bilprovningen noterat som "bra att veta" sedan 14000 mil. Har nu gått 22000 mil utan att bussningarna bytts. Har tagit upp det med en verkstad 2 ggr, men de säger att det är onödigt, "bara ngt som Bilprovningen håller på med".
Du kan vara säker på att den dagen bussningarna verkligen är kass får du en "tvåa" i protokollet. Fram tills dess är det enbart en subjektiv bedömning
som besiktningsmannen gör. Han kan omöjligt veta hur just det glappet påverkar just den bilmodellen, särskilt när han bara tittar och inte gör någon form av uppmätning. Så länge du själv inte har ngt problem som snedslitna däck eller att det känns att bilen vandrar på vägbanan kan du vänta med att byta. Troligtvis behöver du pengarna till mer akuta problem. Inte omöjligt att bilen t.o.m. har blivit skrot före bussningarna verkligen behöver bytas.