Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SlimShady
Tjena, spände handbromsvajern på min V70N för någon vecka sedan då man behövde dra upp den till taket för att fungera. Blev väl hyfsat efter det.

Dock, igår när jag backade 50 meter sa det klonk från höger bak, efter det var handbromsen annorlunda. Räckte med två hack så var den bergfast. Idag är den värre än när jag spände vajern för någon vecka sedan. Får återigen dra upp den till taket för att den ska ta!

Någon som vet vad felet kan tänkas vara? Handbromsbackarna slut eller kärvar vajrarna? Misslyckades jag med spänningen? :shock: Tänkte skruva av bakdäcken och kika men skulle vara bra att veta vad man ska kika på. :lol: Hört talas om att handbromsbackarna "släpper" och saboterar det mesta i dess väg, stämmer det? Vill undvika stora kostnader så därför vill jag fixa detta i tid!
Användarvisningsbild
av isak
säker limningen som släppt på någon back.
Isak
Användarvisningsbild
av MartinS
Byt backar innan de slår sönder hela spindeln, de ha släppt i limningen och ligger nu lösa i trumman.

Jag skulle inte köra mer än absolut nödvändigt innan den är åtgärdat.

/Martin
av TomasL
Ja det är inte jättesvårt. Har man lite mekvana så är det ett lätt ingrepp.
Det kräver lite verktyg som man kanske normalt inte har om man inte mekar. Det jag tänker främst på är 7'ans insex till att få bort bromsoket.

En sak till. Köp inte dom nya handbromsbackarna på Biltema. Det har varit en hel del som har haft problem med dessa när dom ska monteras.
Sådär, efter några traditionsenliga svordomar sitter nya handbromsbackar inklusive fjädrar på plats! Kostade mig 850 kronor men det får det vara värt. Båda backarna på höger sida hade släppt så det kunde blitt värre än vad det blev. :)
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]