Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasK
När jag kallstartar så ligger varvet på 1500 och efter ca 10 sekunder sjunker de till 1000 och därefter sakta ner till 7-800.

Är detta korrekt?

Det känns lite högt i början men jag är ny på Volvo så därför jag undrar.
av TomasL
Ja, det ska vara så. Det är för att den ska "tända upp" katalysatorn snabbare. Det har med avgaskraven att göra.
av ThomasK
Ok, tack då vet jag.

Är det OK att bara köra iväg direkt eller bör man låta den lugna sig? Jag vet att de funkar med vilket som men täkte om de är kanske dåligt för motorn/lådan att kasta i växeln i de varvet och köra?
av TomasL
Precis, har du automat så vänta några sekunder till den lugnat sig lite. Det har du tid med 8)
av pms
Har automat. Varför vänta? Driven smyger i smidigt ock lugnt ock sänker samtidigt varv talet till omkring 1000. Efter en stunds körning går varvtalet ned till ca 600. Står ingenting i instruktionsboken om att invänta varvsänkning.
Läste någonstans att Volvo kan ta bort funktionen. Tyvärr vägrar de göra detta på min bil o sa att den då inte var godkänt enl miljökraven?
Eftersom jag bor i radhus o har parkeringen 10 meter ifrån vore det bra med en tystare bil vid uppstart. Kanske ett i-landsproblem men ändå.
av TomasL
pms skrev:Har automat. Varför vänta? Driven smyger i smidigt ock lugnt ock sänker samtidigt varv talet till omkring 1000. Efter en stunds körning går varvtalet ned till ca 600. Står ingenting i instruktionsboken om att invänta varvsänkning.
Läste någonstans att Volvo kan ta bort funktionen. Tyvärr vägrar de göra detta på min bil o sa att den då inte var godkänt enl miljökraven?
Eftersom jag bor i radhus o har parkeringen 10 meter ifrån vore det bra med en tystare bil vid uppstart. Kanske ett i-landsproblem men ändå.
Du gör som du vill. Inget är nog varken rätt eller fel men jag väntar ca 10 sek innan jag lägger i driven. Känns bättre så och mera bråttom än så har jag inte.
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]