Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
jimjam1 skrev:Hej. Jag har ekonomichippat min XC70 2,5T-05 så nu drar den 1,1 blandad körning och 0,85 landsväg.
JAg fick testa 3st mjukvaror som var anpassad till min bil tills jag blev riktigt nöjd.
Firman heter Powerchip.

//Jimjam
Det är omöjligt att jämföra förbrukning eftersom vi alla kör olika och har olika vägar och har olika uppfattning om vad som är blandad körning. Jag kan ju säga att min drar ganska exakt en liter per mil vid min blandade körning. Jag tycker inte heller att det är så förbaskat farligt för en bil med en tjänstevik på över 1,7 ton, automatlåda, AWD och 210-hästars turbomotor.

För att återgå till problemet med fyrhjulsdriften; om bilfirman skall laga den så är det ju skit samma om det är ett biulligt eller dyrt fel. Har du tur så är det vinkelväxeln och då behöver du inte bekymra dig mer om den. Inte för att jag bekymmrar mig för miin egen vinkelväxel, men många verkar ju ha den inställningen att den alltid kommer att gå sönder förr eller senare. Problemet är oftastast hylsan mellan växellådan och vinkelväxeln. Om jag förstått saken rätt så sitter det splines på ingående axel på vinkelväxeln och om hylsan börjar bli sliten så slits dessa splines ut och man kan inte byte axeln utan man byter hela vinkelväxeln istället. Jag har hört om något enstala fall där splinesn på utgående axel från växellådan också vart sönderslitna med ett växellådsbyte som resultat. Då får man önska sig en ny växellåda av tomten.

Det snackas också om "rasade" vinkelväxlar men jag har aldrig förstått vad det är som gör att de rasar? Att splinsen slits ut på grund av glappande hylsa är ju en sak, men att det skulle smålla till och sedna rassla metalliskt en stund innan bilen övergår till att enbart vara framhjulsdriven, hag jag inte riktigt förstått. Någon kan säket förklara detta, annars kan jag ju alltid googla på saken :D
av Freeri
TomasL skrev: En diesel är ju dock ganska mycket dyrare i skatt. Dom pengarna kan man ju lägga på bensin istället. Man får en del för skillnaden.
Detta är ju dock beroende av hur mycket man kör. Man får dock köra ganska många mil om året för att det ska löna sig med diesel.
Givetvis! Blir nog svårt att komma fram till att något skulle vara bättre än det andra då det ligger så mycket personliga åsikter i det hela. Kan dock tillägga att jag ofta känner att tiden är dyrbar vilket skulle leda till att jag egentligen föredrar diesel. Slipper man stå på macken så ofta :D
av Freeri
jimjam1 skrev:Hej. Jag har ekonomichippat min XC70 2,5T-05 så nu drar den 1,1 blandad körning och 0,85 landsväg.
JAg fick testa 3st mjukvaror som var anpassad till min bil tills jag blev riktigt nöjd.
Firman heter Powerchip.

//Jimjam
Det låter inte helt fel! Vad kostade det? Står "från" 3500:- på hemsidan...
av jimjam1
Jag betalade 2500:-
Det är samma antalet hk fast laddtrycker kommer något tidigare, ungefär som en diesel.
Den drar även väldigt fint även i dom högre hastigheterna.
Bilen känns riktigt pigg fast den går lite snålare.

//Jimjam
av seven01
Jag har nu fått bekräftat att vinkelväxeln ska bytas. Borde ju vara bra för mig då den då är utbytt och ny då jag får bilen (om det nu blir köp dvs).
av llesrof
Om det är en -04 du kollat på så tror jag att du får en förstärkt vinkelväxel. Jag har för mig att den och hylsan är förstärkt från och med årsmodell -06.
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]