Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
Vojje skrev:Försök förklara det till alla som bytt kompressor.

Ett tips. Lås och öppna centrallåset 3ggr extra. Då håller elmotorerna säkert mycket längre .
Jag kan lova dig att kompressorn inte håller längre bara för att du stänger av den på knappen vintertid.
Som sagt. Behövs den inte så går den inte även om den är påslagen på knappen.
Så din jämförelse med centrallåsmotorerna känns hel irrelevant i detta ämne.
Jag tror du får läsa på lite om hur AC systemet på en bil fungerar.
av TomasL
Vojje skrev:Det är väl inte troligt att kompressorn går ett enda varv från september till maj, om man nu inte gillar ensiffriga temperaturer,

vilket inte finns som option på temp.vreden. Detta eftersom systemet är "termostat-styrt".
Klart att du kan få ensiffriga temperaturer. På vredet är väl lägsta temp. 17° om jag inte minns fel men vrider du den fullt åt vänster så kyler den så mycket den kan.
Om AC anläggningen är frisk så ska luften som kommer ut ur munstyckena vara ca 6-7°. Sen får man väl kanske köra en stund om tempen i kupén ska komma ner i dessa gradtal :wink:
av TomasL
Kylfläkten i fronten har två uppgifter. Kyla kylaren och kyla kondensorn. Så kylfläkten kan kan gå utan att ACn är på.

Kompressorn jobbar när den behövs även vid låga yttertemeraturer.

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]