Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Hej gott folk.

Igår beställde jag en ny ABS Styrenhet från skruvat för att spara lite tid mot att renovera den gamla. Märke kände de inte till på Skruvats kundtjänst men jag kände mig beredd att testa. Döm om min förvåning när det visar sig vara en tillverkad av Ate, en originaldel alltså (fast utan Volvos logga då). 3730:- (med jagrullarrabatten) mot 10665:- på Volvo för samma del. 7000:- extra för att få en logga känns liiite magstarkt även för de mest inbitna volvistas antar jag. Lämnar rapport om det finns problem efter montaget och provkörning.
Användarvisningsbild
av Bullock
Låter ju gött det :D
av Daddan
Så då var allt monterat och provkört. Allt verkar fungera som det skall

En liten montagehjälp till er:
1. Gör bilen strömlös
2. Lossa luftburken inkl underdel
3. Lossa lilla strömkontakten till styrenheten
4. Lossa fyra skruv med torxhuvud, storlek 5 (fast det funkar i princip lika bra med insex 4).
5. Lossa försiktigt styrenheten nedåt och dra ut den mot dig
6. Öppna stora kontaktens lock och lossa denna

Montage sker i omvänd ordning, det kan vara lite pilligt att få dit stora kontakten igen så att alla stift får bra kontakt.
Se till att ha ett litet 1/4 spärrskaft och en kort förlängare. Inget sitter hårt och det är inte så farligt trångt förutom skruven längst bak till vänster. Det finns ett stort antal boxar med olika nummer som fungerar i olika modeller (till min finns 9 st). Kolla med Volvo vilket nummer som passar till din, min gamla box hade ett nummer som ersatts hos Volvo.

Renovering blir billigare men alla boxar går inte att laga och då kostar det en undersökningsavgift. Bla. Innosound och Atech2 finns som alternativ.
av Daddan
Några veckor senare och inte ett enda felmeddelande.
Slutsats: Funkar

Nu ska jag bara ge mig in på problem nr 2, spjällhuset gör att bilen rycker vid jämn gas, spjällhustestet var positivt så det ska hållas vid liv ett tag till så jag slipper byta detta och ABS styrenheten och betala skatten månaderna efter varandra. Rengöring av detta får räcka har jag berättat för bilen, annars får den stå och skämmas i garaget...
av m2c
Tack för dina tips, detta kan komma till användning :) Läste nyss i en annan tråd angående spjällhus om någon som hittat reparationskit på ebay för 900kronor.
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]