Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nightmare89
Hej

Min far har en s60 Sport 2,5T 04 Geartroniclåda som jag vill bytta olja på.. Nu till problemet jag har lyckats att hitta var kontroll stickan sitter men jag får faan inte ur den ur röret??? Står ATF olja på den eller något sånt e det rätt rör ens???

Den sitter långt ner undre en massa sladdar å rör. Ska jag bara slita i den tills den kommer upp eller skruva ska bilen vara på eller hur *** gör jag blir tokig.

Tacksam för svar ^^cool
Användarvisningsbild
av wissel
Det är oljestickan till Automatlådan du är på. Om du skall kolla nivån på lådan så skall du ha en varmkörd motor, bilen igång. På sidan av den gula Ploppen(stickan) sitter en liten metalbit som du måste trycka utåt = bort från hålet. Då kommer en liten plaststicka att visa sig när du drar ur den.
Oljestickan för motorn sitter i framkant mot dig ungefär mitt fram. Röd Plastplopp.
:-)
Användarvisningsbild
av wissel
Och framför allt, försök INTE fylla på automatolja någon annan stans än i röret, för då pajjar du lådan = dyrt.
Plastslang 15 mm.sticker du ner i stickhålet och en tratt upptil som du häller oljan i. Tar en stund att göra.
Volvos egen auto olja skulle jag i alla lägen använda åxå. Dyyyrt att chansa på någon annan olja.
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]