Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte be om lite feedback på den här:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... 0.htm?sa=1

Är det möjligen någon som tittat på denna eller känner till den?
Är 3,2 liters motorn ett bra val eller har den några brister man bör känna till?
Är det några skillnader/uppdateringar på denna (2008) mot de som kom 2003?
Något annat man bör tänka på?
Inga rapporterade fel på 3.2 motorn. Däremot kommer den ju förstås dra lite bensin i den bilen. Dock så är rädslan för törsten hos 3.2an överdriven, den är exempelvis snålare än 2.5T.
Finns knappt nån här som haft någon. Motorn är ju främst för USA, Kina, Ryssland och Mellanöstern marknaderna.
Ah, det förklarar ju saken. :lol:

Men kanske har någon provkört en i alla fall? Jag har aldrig ens kört någon XC90 men är lite sugen på att prova en SUV och är därför intresserad av all användbar information om just XC90.

Självklart skall jag provköra den själv men just nu saknar jag körkort som farbror blå tog ifrån mig för knappt 3 månader sedan. :P
Har kört en hel del XC90 D5 aut. Stor, bekväm, suverän framkomlighet men jag måste tyvärr säga att förarstolen inte alls känns närmelsevis lika bekväm som V70n stolarna. Sen har det varit en hel del problem med den även som ny (växellådsras, framvagnsdetaljer, hjullager, bakrutetorkare, dieselvärmaren, låskistor, vattenläckage osv), men kanske det är för att det är en -03.
Inget oljebyte i automaten

Några typiska fel på 3.2an har inte rapporterats här. Kan bero på två saker
*) Den har inga fel
*) Motorn är så ovanlig här att ingen råkat ut för nåt

Vet tyvärr inte vilket alternativ som gäller. Själv hade jag en 11k milare och jag råkade inte ut för nåt.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]