- tis 06 sep 2011, 03:49
Troligtvis är ABS kransen sprucken, bytte på en -04 igår. Samma symtom. Finns lösa kransar att köpa ca 300:-
Moderator: Moderatorer
Beppe skrev:Har inte kollat felkoder än, men pratat med verkstan. Han trodde också på en sprucken ABS-krans. Han sa dessutom att man kan uppleva bromspedalen som stum om ABS-systemet får fel signaler och till exempel försöker häva ett hjulspinn som inte existerar utan bara är en falsksignal. Tid på verkstan är för övrigt bokad.Kolla noga så att inte ABS sensorn har blivit "avsvarvad" av kransen (om det är den som är boven) då kan du få endel kompleterande fel...
Beppe skrev:Jag lyckades läsa av felkoder till slut. ABS-givaren vänster fram gav fel signal och det skulle också vara ett mekaniskt fel på den. Något åt det hållet...Jo jag har varit med om det med...
Bilen hamnade dock inte i mitt garage utan hos lokala mekanikern. Han hittade inga fel på givaren. Däremot var drivaxeln lös och hade glidit in vilket gjorde att givaren gav fel signaler. Läste i någon annan tråd här på forumet om någon som haft samma problem. Låter allvarligt med en lös drivaxel, men det ska tydligen inte vara så farligt. Bara att dra åt muttern som håller den på plats...
Sen blev det nya bromsskivor, belägg, ett nytt bromsok och en ny styrled när bilen väl vara inne på verkstan. Och ett stort hål i min plånbok.
Försök få tag på original n:[…]
Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]