Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aalex
Hej, jag hade ur batteriet och sedan när jag knappade in pinkoden ur minnet misslyckades jag och radion satte sig i läge "Off" och när jag försöker med rätt 4 siffrig pinkod så händer ingenting. Finns någon PUK-kod eller vet någon varför min bil inte gillar mig? Jag försöker förgäves fråga vad som står på men får inget svar.

Jag känner mig ganska frustrerad över v70 an eftersom den också insisterar att låsa dörrarna lite då och då. Jag får inte själv bestämma om bil-låset och larmet skall gå på. Så emellanåt så låser jag in bilnycklarna på så sätt att jag lägger bilnycklarna i bröstfickan lutar mig fram för att få tag i något och så trillar de ur - eller håller nycklarna i handen greppar över en massa kassar och lägger ifrån mig nycklarna - glömmer bort det - och så stänger bilen mig ute. En annan kul variant är når någon blir instängd och inte kommer ut. Ganska korkade ingenjörer som tog fram ett sådant system. Så jag är så irriterad att jag måste få skriva av mig och få lite tröstande ord. Har någon något sådant till mig?

Jag har just nu 4 gamla Volvos men nästa bil blir definitivt inte en Volvo om samma ingenjörer hittar på så urbota dumma "automatiska system". är man lite dynamisk och följer inte reglerna så blir det bara en massa problem med en sådan rigid tänkande bil. Kanske är det för att bilen är korkad som jag inte får något svar? Eller sover den så här på morgnen? Kanske skall jag sparka lite på däcken så att den vaknar och skärper sig?... Dumma bil!

Men någon här kanske kan vara vänlig och ge mig ett tips om hur jag får radion ur "Off" i annat fall kastar jag ut den och försöker få en begagnad från skroten. Tala med Bilia vill jag i alla fall inte! Dom kanske är lika dumma mot mig som bilen är mot mig? Vad tror ni? Finns det någon snäll Volvo .... jag bara undrar jag?
av aalex
Jag googlade och fick fram att man ställer bilen med nyckeln i läge 1 i två timmar och sedan löser den ut till läge "Code" så jag skall pröva det.

Egentligen börjar jag förstå hur man skall konstruera bra saker. Jag har funderingar på ett hemma-larm så om man kopplar på larmet precis innan man öppnar dörren. Då går larmet i "Off-läge" och så får man vänta i två timmar innan det går att starta det igen. Visst måste det bli en försäljningssucce! Jag kan säker hitta på en del andra finesser också apropå hemlås! Pust.... Måste jag en stor gin och tonic när jag går av min jour ...... Fast då kanske jag knappar in fel kod igen.... hmmm. Dumma bil! Dumma radio!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Att dörrarna låser lite då och då har nog inget med konstruktionen i sig att göra, det har å göra med att något är fel, laga felet så är problemet borta.
Att man inte ska kunna låsa upp från insidan har med säkerheten att göra -stöldsäkerheten.

Vad det gäller stereon så kan det ju vara idé å fråga en Volvohandlare hur du ska göra?

Och till sist, testa att lägga tråden under rätt avdelning så haglar nog svaren om lösningar in! :wink:
av aalex
Efter två timmar så har jag nu fått igång "Code" igen så nu är jag på bättre humör. Fast bilen är fortfarande dum och svarar inget fastän jag frågade vad den håller på med. Inte tänker den så värst mycket inte. Det kan jag i alla fall konstatera. Den verkar mest humma. Eller bullra. Jag skall bjuda den också på en Gin och Tonic så får vi se om den vill bli lite kompis... Den får bjuda till lite nu.... etanol gillar den i alla fall.....
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]