Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Villbytabil
Jag hade varit tacksam för lite input kring mitt problem. Motorlampan tändes för någon månad sedan, läste av felkoderna och fick upp P0032 = Ho2S Heater Control Circuit High, dvs problem med främre lamdasonden. Jag har nu bytt sonden och konstaterat att det var helt avbrott på förvärmningsslingan. Den nya sonden mäter upp ca. 5 ohm på samma slinga.

Problemet kvarstår dock att motorlampan tänds efter några körningar. Spänning till förvärmningen kommer fram efter uppmätning, 11 volt. Kablaget ser helt och friskt ut - var kan problemet ligga?
Användarvisningsbild
av hollan
är de rätt lambdasond? dom är väldigt känsliga så art nummer måste stämma
bilar med bosch me-7 resistns förvärmning 20+ 3ohm denso -2000 resistans förvärmning 20+ 1ohm 2000- denso resistans förvärmning 20+ 2,4ohm fick skriva allt för du har inte uppgett vad du har frör årsmodell och motor i din bil
av Villbytabil
Tusen tack för svaret! Om jag tolkar dig rätt är motståndet på förvärmingsslingan av avgörande betydelse och att bilen känner av motsåndet (resistansen) på denna krets?

Jag har en V70, 2002, 2,4 liter med Denso 3323 sond (volvonr. 9497252). Har du koll på vilket motsånd denso-typen ska ha (lite svårt att tolka din tabell ovan :) )?
av Villbytabil
Tack för informationen, min ligger på 5,8 ohm! Kan det vara en bakre sensor jag fått tag i? Finns det skillnader i resistansen? Blir till att leta rätt på ytterligare en och prova!
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det skall vara samma motstånd till både fram och bak på din modell tror jag.

Men 5.8 låter för högt.
Vill minnas jag har läst någonstans att ett värde över 3ohm vid rumstemperatur räknas som felaktigt. (Men jag vill inte svära på det)
Tänk på att du inte kan mäta motståndet när avgassystemet är varmt, för då kan du få högre värde då det är ett såkallat PTC element
Användarvisningsbild
av hollan
bakre denso till din 02a
13ohm vid 20+
men artikelnummert måste stämma på din gammla och nya sond dessa bilar är väldigt känsliga med lambdasonder så kom inte på tanken med biltema eller andra universal lambdor för de e till att be om problem
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]