Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett eller flera större elfel, vad är felet?
Det började så här:
Våren2010-Glapp i helljuslampan på instrumentpanelen. Fungerar /fungerar inte.
Juni 2010-Klockan började räkna baklänges varje gång jag startade bilen för att efter ca 3-4 minuter stanna på helt fel klockslag och sen börja gå framlänges igen.
November 2010-Klockan fungerar igen, då upphör yttertempmätaren att fungera, visar bara streck i displayen.
12 November-Fick varning för SRS-fel.Höger förardörr går ej att öppna.
13 November-Minusgrader. Det klickar som fan i högerdörren och belysnigen för elhiss passagerardörr blinkar i takt med klickandet.
När bilen blir varm i kupén och klickande blir långsamare, upphör det sen helt och yttertempmätaren börjar fungera direkt som klickandet upphör. Passageradörren går att öppna igen.
14 November- samma rutin som den 13 utöver det: Kupévärmaren 220 v i bilen slutar fungera, ingen kräm i elutaget på passagerasidan. (kupevärmaren fungerar inomhus efter test)
15 November- Klickar i vanlig ordning i passageradörren, yttertempmätaren fungerar inte, efter 4 minuter slutar hastighets-temp -tankmätare och varvräknare fungera, allt blir svart i instrumenteringen, rattknapparna och farthållare, blinker och heljus, inget kring ratten fungerar.Varningsblinkers och halvljus fungerar dock. Radion och klimatanläggning fungerar. Ställer in servicemenyn på stereon för att få hastigheten i radiodisplayen, men den står på 0 hela tiden. Lite AKUT utan hastighetsmätare....och blinkers.
Ger upp och bokar akuttid på verkstad-får den 25/11!
Eftersom det knappast är en poltergeist i elsystemet , så vad kan det vara? kabelbrott eller vad? Tips inför verkstadsbesök mottages tacksamt
9 timmar senare, -14 grader, bilen svinkall. Kupévärmaren har inte fungerat.
Det tickar ifrån pasagerardörren klickklickklicklick konstant, men INSTRUMENTERINGEN fungerar igen.
Samma gäller reglage kring ratten, fungerar igen och alla lampor lyser i vanlig ordning.
Varningsmeddelande för SRS i färddatordisplayen.Yttertemp däremot borta. Lagom till det att bilen börjar bli varm i kupén efter 14-15 minuter så klickar det mer och mer sällan och upphör till sist. Samtidigt som klickandet upphör så låser passagerardörren fram sig och yttertempmätaren börjar fungera igen. ??? Kan det vara fukt i något relä, smälta eller oxiderade kontakter, kablar eller något?
Du har en trasig DIM & en trasig DDM
Tack, dim och ddm, ok det kan nog vara så. DIM = instrument och ddm = dörr? Kostar vad ungefär?
Det betyder då att det finns ett tredje fel gällande kupékontakten invändigt i bilen då?
Felkoder ej avlästa pg av kråktjockt med tider hos verksstad.
Microtimer skrev:DIM = instrument och ddm = dörr?
Stämmer. DIM = Driver's Instrument Module. DDM = Driver's Door Module.

Problemet med kupévärmaren är fristående, uttaget i bilen har inte med bilen i övrigt att göra utan är ju bara en förlängningssladd från eluttaget där du stoppat in motorvärmarkabeln.
Har du kollat säkringarna till motorvärmaren? Känns ju nära till hands att blockvärmaren har brunnit upp (det har hänt ett antal gånger på det här forumet :) )
jag menar PDM, om det klickar på HF dörr, inte DDM (fel av mig)
av hds
Från en annan 'lycklig' V70 -02 ägare som drabbats av samma fel.
Läste ngnstns att symtomen som visar sig i höger framdörr modul PDM kan bero på fel i DDM.

Vad blev slutet på ditt problem?
Var det fel i DDM eller PDM?

Tacksam för info då det är irriterande att ha passagerar som hela tiden måste kliva över mig i förarsätet för att komma till sin plats!!
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]