Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Volvolife skrev:Ska byta min glykol i min V70 2005 med 2,5T motor idag.
Idag så har jag en Blå glykol i och den nya som jag köpte är röd etylenglykol kan jag ha den in min bil?
Häng inte upp dig på färgerna utan du ska titta på typen av glykol - vad den består av - etylenglykol eller propylenglykol. Dessa går inte att blanda. Med färgerna kan man såldedes inte skilja dessa typer. Om man ska byta mellan dessa typer så ska man skölja ur kylsstemet först. Annars finns det en multiglykol som heter Peak den kan du använda oavsett vilken glykol du haft tidigare. Det här med olika glykoltyper har diskuterats på forumet tidigare. Sök på "glykol" alt "Typ av glykol". Med det du hittar då kommer du att förstå hur det hänger ihop. Observera speciellt vad Pettson skriver.
Då måste jag sticka in med en fråga.

Om jag vill fylla på glykol i min bil och jag inte vet vilken typ av kylarvätska som är i systemet, kan man då kolla det på något sätt? vad jag vet så ska det vara etylenbaserad i min bil?
av Arnold
hammerin skrev:Då måste jag sticka in med en fråga.

Om jag vill fylla på glykol i min bil och jag inte vet vilken typ av kylarvätska som är i systemet, kan man då kolla det på något sätt? vad jag vet så ska det vara etylenbaserad i min bil?
Jag har ingen aning. Har själv funderat på hur jag ska få veta vad det är för kylarvätska i bilen. Jag ser ingen annan lösning än att man får fylla på med PEAK multiglykol.
Användarvisningsbild
av hollan
är glykolen röd fyll på med röd är den grön/blå som i volvos fall fyll på med det
av Arnold
hollan skrev:är glykolen röd fyll på med röd är den grön/blå som i volvos fall fyll på med det
Enligt vad Pettson säger i äldre trådar så kan man inte rätta sig efter färgerna. Utan det är typen - etylenglykol eller propylenglykol. Var och en av dessa typerna kan tydligen vara både röda och grön/blå.
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]