Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael-155
Hej, har kört omkring några veckor med SRS service erfordras snarast, fick tips om att lossa batterikabeln, en chans på miljonen att den slocknar, men gratis.
Gjorde det idag, ett par timmar var kabeln avhängd. Sedan började det roliga, satte tillbaks den, hörde nåt tickande ljud, vred på nyckeln och försökte starta, helt död (ja polskon är ren och åtdragen) , på med laddare några timmar, sedan startade den, men nu har jag ytterligare två meddelanden.
Motorstyrning service erfordras och Motorstyrning service erfordras snarast eller ungefär så i alla fall, har ett c:a ett år Nordstrom batteri från Baterilagret, skulle vara himla bra sas det.
Några tips välkomnas.
Användarvisningsbild
av isak
hej.
mät upp laddningen, i andra hand batteriet? laddningen bör ligga från 14,2 med belastning full kupefl- stolsv- mm.
du kan ha ett cellbrott i batteriet? vet du att den laddar rätt får du ett batteri på garanti. är inte första gången med dagens batt-
lycka till.
isak
av Mikael-155
Jodå, lossade direkt på batteriet och tog som man skall bort minuskabeln, ingen risk för "olyckor" med lednyckeln, och samma slutresultat. Funderar på att köpa ett nytt på Biltema, 80-2882 88A kostat 1099 kr. Det kan ju inte vara sämre, kan nämna att i vår andra bil en MB 190D -92 sitter ett batteri från HCJ sedan 11 år och fungerar perfekt, även då det vissa mornar varit runt -10 grader.
Men...när jag bytt batteri, man måste ha någon form av diagnostikutrustning för att återställa felmeddelandena? Kollade även spänningen då motorn gick på tomgång, halvljus, fläkt på max stolvärme och elbakruta det blev 13,9V samma med bara halvljus och AC på Auto gav 14,1V på tomgång alltså.
Användarvisningsbild
av Funk
Mikael-155 skrev:Jodå, lossade direkt på batteriet och tog som man skall bort minuskabeln, ingen risk för "olyckor" med lednyckeln, och samma slutresultat. Funderar på att köpa ett nytt på Biltema, 80-2882 88A kostat 1099 kr. Det kan ju inte vara sämre, kan nämna att i vår andra bil en MB 190D -92 sitter ett batteri från HCJ sedan 11 år och fungerar perfekt, även då det vissa mornar varit runt -10 grader.
Men...när jag bytt batteri, man måste ha någon form av diagnostikutrustning för att återställa felmeddelandena? Kollade även spänningen då motorn gick på tomgång, halvljus, fläkt på max stolvärme och elbakruta det blev 13,9V samma med bara halvljus och AC på Auto gav 14,1V på tomgång alltså.
SRS- lampan måste du släcka med serviceinstrument. De andra brukar slockna av sig själva. Eftersom du bor i Göteborg (enligt din signatur) så är du välkommen hem till mig så släcker jag den åt dig gratis. Kan läsa ur felkoder också när du ändå är här.. PM:a telenummer så hör jag av mig.

/Thomas
Användarvisningsbild
av MaB
hej. gammal tråd, men jag hittade vad jag är ute efter, nämligen att släcka meddelanden om srs service etc ?
vad är det för serviceinstrument som ni nämner här ?
väldigt tacksam för tips. testar precis scantoolxl/ Palmer perf... och kan läsa en del data från bilen och göra en del realtidsmätningar mm mm.. MEN den säger att inga felkoder finns, kanske det inte gör, men även att dom där meddelanden i lilla displayen till vänster på min S80 (växellåda service erf, SRS-Airbag etc) visas ingenstans heller i de program jag testat.
tacksam om någon kan klargöra som VET hur det ligger till !
mvh 8)
Användarvisningsbild
av greeeken
MaB skrev:hej. gammal tråd, men jag hittade vad jag är ute efter, nämligen att släcka meddelanden om srs service etc ?
väldigt tacksam för tips. testar precis scantoolxl/ Palmer perf... och kan läsa en del data från bilen och göra en del realtidsmätningar mm mm.. MEN den säger att inga felkoder finns, kanske det inte gör, men även att dom där meddelanden i lilla displayen till vänster på min S80 (växellåda service erf, SRS-Airbag etc) visas ingenstans heller i de program jag testat.
mvh 8)
Att släcka SRS kan du göra med PPC dosa från BSR eller med VIDA+DICE allt annat vad jag vet funkar ej.
Den lilla displayen som du nämner säger inte mkt den . Du kommer inte kunna se tex växellåda service med mera.
Användarvisningsbild
av MaB
greeeken skrev:
MaB skrev:hej. gammal tråd, men jag hittade vad jag är ute efter, nämligen att släcka meddelanden om srs service etc ?
mvh 8)
Att släcka SRS kan du göra med PPC dosa från BSR eller med VIDA+DICE allt annat vad jag vet funkar ej.
Den lilla displayen som du nämner säger inte mkt den . Du kommer inte kunna se tex växellåda service med mera.
tackar för snabbt svar 8) det var rakt på sak.
det är ju så segt söka bland alla trådar och hitta en otrolig massa fel svar. Måste i mitt googlande här på morgonen hittat 100 trådar med samma fråga, dvs hur resetta srs airbag service varning(om det går), och där vartenda segt svar varit att för att släcka servicelampan hålla inne tripnollställaren vrida nyckel.... jada jada... som om man inte ens läser frågorna innan man svarar ! helt otroligt hur segt :roll:
lampan kom på nu efter att jag grejat med radion, hade ur den ur bilen, bytte slutsteg mm.
såklart skall man gå till volvo om nu lampan inte går att resetta, eller kommer på direkt igen och man alltså misstänker att det ÄR verkligen fel på airbag sesor eller nåt, men när man frågar hur resetta ett meddelande så är ju frågan hur resetta ett meddelande och inte hur hitta till närmaste volvo verkstad.. typ.
ibland är man so ivrig tala om hur mycket man vet och allt så man istället för att svara direkt på frågan, babblar om nåt annat... ungfr som politiker är duktiga på :-(O)
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]