Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Jag ska smörja upp bromsarna på min volvo s60r-04 ska man ha något speciellt smörjmedel till dom oken det är ju alminum eller vad det är. Är det svårt att få väck klossarna jag slog lite på pinnarna som håller backarna men det var precis stumt sitter dom väldigt hårt eller hur gör man.
Antar att du menar glidkolvarna, har en v70 01 och där så lossar man på oket knackar bort beläggen pressar in bromskolven med ex en jätte polligrip eller dylikt.
Glidkolvarna smörjer du med grafitfett.
Det är med all säkerhet gutgods och inte alu (har som saggt inte en s60r så jag är inte bombis)
Antingen gör du som man ska göra enl boken.... Vilket jag aldrig lyckats med pga rost o skit. Jag skruvar loss hela paketet (2 bult på baksidan, TROR det är 13skalle)o så är det bara att dra isär delarna. Gör rent, smörj och sätt ihop igen. Inte svårt alls när man väl vågat första gången.
Senast redigerad av 3 Provocative, redigerad totalt 0 gång.
oldtimersmc skrev:Antar att du menar glidkolvarna, har en v70 01 och där så lossar man på oket knackar bort beläggen pressar in bromskolven med ex en jätte polligrip eller dylikt.
Glidkolvarna smörjer du med grafitfett.
Det är med all säkerhet gutgods och inte alu (har som saggt inte en s60r så jag är inte bombis)
Ja det är aluminium ok på den det sitter bara på R bilarna och det är inga glidok på dom det är 4 kolvsok två kolvar på var sida av skivan och klossarna sitter lika dant som det gör på 850 och s o v70 bilarna bak den äldre modellen upp till 00. Det sitter två pinnar igenom oken och klossarna, har knakat på dom men det händer inget törs inte slå för hårt.
Ett bra dorn och en lagom slägga, sedan knacka till, så är det loss.

Annars får du uppsöka gymmet. :wink:
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]