Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
Märker nu när det börjar bli kallare att värmen i min V70 -01 beter sej annorlunda än jag är van vid från föregående bilar jag haft.
  • Jag måste ställa upp vredet till minst 26 grader för att känna nå´n värme komma från ventilerna,då drar åxå fläkten igång på fullvarv.Om jag sedan sänker till 24 grader så varvar fläkten ner och "kall" luft blåser ur ventilerna.
    AC´n blåser riktigt isande kallt.
    Motortempen går upp till "rakt upp läge" på nålen "normalfort"
    .
  • Vid 2 tillfällen har jag kommit till bilen och kupevärmefläkten går på nästan fullfart fast bilen är avstängd.
    Inga lampor lyser i panelen.
    Luft kommer ur ventilerna så det är ingen tvekan om att det är kupefläkten som går.
    Den stannar inte förrän jag vrider om tändningen.
Ska re va på dette vise? :???:
av tomsa
Vojje skrev:Vad gäller att kupéfläkten arbetar efter att motorn blivit avstängd är det under vissa förhållanden normalt :P .

Jag tror att efter 45 min kan fläkten gå 7 min. Finns angivet i instr.bok :!:

Vad gäller iskall luft verkar det inte vara normalt. Är det lika illa på båda sidorna :?:
Hmm
Har jag missat att läsa denna bok nu igen :D
Men vad är syftet med denna funktion?
Står säkert åxå i boken såklart :oops:

Ja det är samma på båda sidorna.
Den riktigt iskalla luften är när AC är på men även med den avstängd och vreden inställda på 24 eller mindre så känner man bara kylig luft från ventilerna.

Syns såna fel på en diagnos? Så man kan säga att det beror på den eller den givaren eller så?
av 2444ever
Att den går igång automatiskt när bilen är avstängd är för att förbygga mögel t.ex.

Vad gäller temp.problemet så sök på aspiration* (* på slutet så får du med olika varianter). Finns en del trådar om det.
av tomsa
2444ever skrev:Att den går igång automatiskt när bilen är avstängd är för att förbygga mögel t.ex.

Vad gäller temp.problemet så sök på aspiration* (* på slutet så får du med olika varianter). Finns en del trådar om det.
Tack :D
Sökte lite på aspiration* och hittade en del bla om kupe temp sensorn som sitter i mittpanelen,då kom jag på att gallret där är lite trasigt/avbrutet så kanske här nån klant lekt där och sabbat nåt :(
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]