Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pms
Hur kommer man åt att dra avgaslimpans bultar/muttrar? Har hört att det kan behövas om man har ett pysande/tickande ljud vid kall start för att sedan försvinna efter 1-2 minuter.
Har tittat i motorrummet men det ser VÄLDIGT trångt ut ock limpan syns inte ovanifrån pga vad jag kan se 2 stycken värmeskölder. Nån som har tips?

Tack för tips!
Problemet löst:-)
Fick hissa upp bilen på lift för helt att komma åt skruvarna för värmesköldenar. Plaströret för ladluft som ligger tvärs över motorn ska bort. Sitter 11 skruvar (muttrar) som håller grenröret på plats. Sex stycken var lösa o efter fastdragning är det tickande/pysande ljudet helt borta.
Var först på en verkstad som trodde att det var ventillyfterna som behövde bytas.................
Tur at detta forum finns:-))
Senast redigerad av 1 pms, redigerad totalt 0 gånger.
av pms
[quote="TorparnNilsson"]Menar du flexröret/av gas strumpan. Korven med nät på ? :P[/quote

Oh förlåt avgaslimpa är väl mer slang....nej jag menar grenröret.]
av TorparnNilsson
lossa den översta värme plåten så kommer du åt muttrarna. m8. dvs 13 hylsa.

Dom du inte kommer åt ovanifrån får du ta underifrån såklar.

lycka till
av pms
TorparnNilsson skrev:lossa den översta värme plåten så kommer du åt muttrarna. m8. dvs 13 hylsa.

Dom du inte kommer åt ovanifrån får du ta underifrån såklar.

lycka till
Tack för upplysningen.

Nu har jag lossat den stora värmeplåten (täcker turbon bla) men det sitter tydligen en plåt till som täcker över grenröret? Jag ser fortfarande inte något grenrör uppifrån iaf. Får väl hissa upp bilen o se om det är lättare komme åt underifrån kanske?
av TorparnNilsson
ta bort den/dom plåtarna som behövs. Kommer inte EXAKT ihåg hur det ser ut. Men man ska ju kunna dra den övre raden med muttrar ovanifrån så vitt ja vet =)

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]