Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Har en volvo v70 2.4T -01.
Och nu i sommar har ac lagt av helt, den har varit lite dålig förut. Fyllde den för ca 2 år sen men det hjälpte bara en stund. Och det hörs ett knackande ljud när ac är på, stanger jag av den så blir ljudet borta.
Vad kan de vara? kan de vara kompressorn?

MVH Anders
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Låter som det KAN vara magnetkopplingen som låter eller löphjulet. Om dy fyllt gas och den har försvunnit läcker det någonstans. Du bör köra in den för provtryckning/läcktest. Kan vara mycket men kondensor och torkfilter är andra bovar i dramat.
av Cedrix
Så började min också, sedan var ljudet där även när AC:n var av (lita enorlunda ljud då bara) sedan skar lagret på löphjulet till kompressorn.
Jag hade tur och det blev bara kompressor, rem, löphjul och spännhjul som behövde bytas, även remskivan till servopumpen fick skador men den har jag inte bytt.
Har man otur så trasslar multiremmen in sig i kamremmen och det blir motorbyte.

Så mitt tipps är byt kompressor så fort som möjligt.
av abel1
tack för svaren. Hade den inne på volvo och fyllde den gången och då bytte dom nån ventil till ac åxå. Och dom sa då att dom trodde kompressorn var dålig och behövde bytas. Men det skulle kosta 12000kr (inkl en abs krans byte åxå) men jag tyckte det var alldeles för dyrt så jag sa nej. Men är det svårt att byta kompressorn? och vad behöver man byta mer?

MVH Anders
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan ju köpa en kompressor på skruvat så sparar du xxxx kr. Vet ej vad de tar på Volvo. Bytet är inte sås vårt men systemet ska tryckprovas och köldmedelsättas så man bör nog lämna in det. Mekonomen ska ha 7000 spänn och skruvat 3000 spänn
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]