Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonasson
Precis ny här på forumet men droppar ändå en fråga direkt ;) Och ja/jo jag har letat på div sök men hitter inget.

Problemet är en s60 d5 -01 Jag har precis köpt den och får inte igång RTI.. Det startar och går igång men det står att RTI Cd-rom-växlare är ej ansluten. Växlaren startar osv men "skärmen" hittar den inte. Vad tror du det kan vara?

Tips och idéer mottages!!
av Larzan
När du startar bilen så förmodar jag att din skärm åker upp automatiskt (ska inte göra så i normalfallet) men när du har startmenyn (den blå?) så tryck på "back-Enter-back" för att komma åt menyerna som gömmer sig bakom.
Där kan du bl.a. se anslutningen till enheter m.m.
Troligen står det "DVD N/A" på din enhet.

Tror att du får, precis som jag fick göra, byta ut dvd-läsaren helt och hållet.
Det går inte med vilken dvd-läsare som helst till bilen, så glöm skroten, då enheten ska "giftas" in i bilen.

Dessutom tillkommer det någon programvara utöver detta.

Allt detta fick jag gjort nyligen hos Bilia. (var med vid bytet).
av Larzan
I mitt fall självrisken, men köper man det över disk så kostade min enhet 6800kr + arbete och felsökning.
Det finns olika enheter på marknaden, vissa ståendes andra liggandes. Vissa har skivspärrar som ska skjutas in beroende på om de ska monteras stående eller liggandes.

Som sagt, En "sjö" av enheter, men värt varenda krona när den fungerar som den ska och med nya skivor.
Men kanske bäst att ryka säkringen till skärmen så den inte åker upp varenda gång. :???:
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
Jonasson skrev:Precis ny här på forumet men droppar ändå en fråga direkt ;) Och ja/jo jag har letat på div sök men hitter inget.

Problemet är en s60 d5 -01 Jag har precis köpt den och får inte igång RTI.. Det startar och går igång men det står att RTI Cd-rom-växlare är ej ansluten. Växlaren startar osv men "skärmen" hittar den inte. Vad tror du det kan vara?

Tips och idéer mottages!!
Har du evt prøvd med cd dvd rens,dette hjalp meg!! :-)-) Good Luck :mrgreen:
Användarvisningsbild
av johnnype
trollerolle skrev:Ja du, orginalskiva är ett måste eftersom DVD:n inte kan läsa kopior. Men är det inte så att du har CD-skivor i en växlare?
Lite info finns annars att hitta här: http://www.navigation.com/is-bin/INTERS ... uItem=Home
Det funkar utmärkt att köra med backuper på sina original skivor både för DVD och CD versionen av RTI systemet, man behöver bra media förstås! inga billiga DVD+R DL skivor t.ex. Men själv klart kan en läsare t.ex vara så smutsig att just den inte läser en kopia.

Jag föredrar att låta mina original ligga tryggt i bostaden ifall något händer, dom kostar ju ändå en hel del!

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]