- ons 16 aug 2006, 22:29
Hej!!
Har ett problem ( som så många andra
) Min -93 850 GLT bara vägrade starta härom dagen. Gick igång o gick som en kratta i ca.tre sek. sen bara dog den som om ngn. vre av nyckeln. Enligt felkoderna (fick fyra st.) så är det troligen ngt. tjall med varvtalsgivaren. Visade även felkod att "bränslenivågivaren: krets öppen". Vad innebär det?? Jag rotade mig ner till varvgiv. o drog på vägen ner dit, ur två andra kontakter, som sitter i anslutning till luftfiltret. Luftmassem. antar jag den ena var o sen en liten rackare på kortsidan av filtret som vetter in mot motorn, vad är den till för?? I alla fulla fall så drog jag isär varvg.kontakten o kollade efter ärg o andra föroreningar, blåste i lite kontaktspray där jag tyckte det behövdes o satte ihop alltsammans igen, o se - nu startade bilen o gick i ca fem sek sen samma fenomen.
Min fråga är som lyder: Hur kontrollerar man varvg. på ett smidigt sätt? Mäter motståndet i den eller ska man koppla på en voltmätare o köra runt med starten o se vilken spänning den bygger?? Ger tydligen växelspänning. Har viss vana med el o elfel m.m. men önskar jag kunde mer. Är i grund o botten en "Amazon o jänkebilssmed" och nästan allergisk mot dagens (hm dagens??? en gammal -93:a...) dataidiotiserade bilar
Är tacksam för snabba svar.
Har ett problem ( som så många andra

Min fråga är som lyder: Hur kontrollerar man varvg. på ett smidigt sätt? Mäter motståndet i den eller ska man koppla på en voltmätare o köra runt med starten o se vilken spänning den bygger?? Ger tydligen växelspänning. Har viss vana med el o elfel m.m. men önskar jag kunde mer. Är i grund o botten en "Amazon o jänkebilssmed" och nästan allergisk mot dagens (hm dagens??? en gammal -93:a...) dataidiotiserade bilar
Är tacksam för snabba svar.
En räggör även han...