Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petsson
Hej!
Hur läser man ut årsmodell från chassinummret på en bil av märket nyare Volvo?

// Petsson
Användarvisningsbild
av A80TD
http://www.volvocars.se/models/usedcars/

Här får du fram vilket modellår bilen är ifrån. Jag är inte säker, men kanske årsmodell i reg.beviset inte alltid är samma som Volvos modellår. :?:
av Petsson
Precis vad jag har hört... vv anger årsmodell vilket inte är samma som modellår som Volvo anger! Har sett det ett par gånger att man kan kolla det via chassinummret!

// Petsson
Användarvisningsbild
av henka35
För att få reda på korrekt modellår på din bil, läs av koden (position 10 från vänster) på den plåtbricka som finns placerad dels i motorrummet (på plåten mot kupén) samt inne i kupén på instrumentbrädan under vindrutan.

http://www.volvocars.se/models/usedcars/

/Henrik
av Petsson
Jupp, kollade på det - stämde bra! :)

Vilket går man på när man köper/säljer en bil privat och/eller via firma. Volvo börjar ju sina modellår ganska så tidigt så en 2005:a kan vara uttagen redan 200405?!

// Petsson
Användarvisningsbild
av henka35
Tillverkningsår, inget annat. Sedan får volvo kalla sina bilar för vad de vill. Men det är alltid tillverkningsdatumet, precis som allt annat. När man köper något vill man väl veta när den är tillverkad. Som exempel har volvo V70 modellår 2004 tillverkats mellan 200303 till 200408. 1,5 år med samma årsmodell. Därför ska det skilja i pris mellan en 200303:a jämfört med en 200408:a, med samma spec. och miltal.

/Henrik
av Petsson
Men samtidigt borde det skilja mellan den bil av modellår 2004 från 200304 och den bil av modellår 2003 från 200302. Två månader i tillverkning skiljer ju inte lika mycket som utrustningen kan skilja mellan två olika modellår?! Kanske e svårt att säga rakt av men båda siffrorna bör väl beaktas?

// Petsson
av Moody
Vid en värdering bör man för en korrekt värdering beakta både modellår, tillverkningsmånad och 1:a registreringsdatum, likväl som man bedömer skick, miltal och utrustning etc
av Petsson
Då är vi överens då!? :D Jag menar att bara titta på tillverkningsår kan ju skilja väsentligt både när det gäller motor och utrustning!

Däremot undrar jag vilken som gäller i gröna listan - frågade tre säljare som nu hävdar att modellåret gäller???

// Petsson
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]