Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på att göra bilen redo inför den mörka årstiden genom att installera extraljus.

Jag har köpt och installerat kupéknappen och den verkar fungera som den ska, den lyser blått tillsammans med helljuset. Har även då satt en säkring i position 2 i säkringsboxen.

Som jag förstått det så ska man ta styrström till relät via den färdiga kontakt som finns mellan luftburken och skärmen. Jag tog fram multimetern för att kontrollera om det fungerar som det skall, men jag får spänning där hela tiden? Jag fattar inte varför, borde jag inte få spänning enbart när helljuset är på?

Är det inte rätt kontakt jag har kopplat in mig på? Det finns ju bara en...

Bild

Bild

Mycket tacksam för hjälp!
Den grova kabeln är konstant +12v.
Den klenare jordar när extraljusen ska tändas.

Jag läste att man inte ska koppla lysena direkt mellan de två. Då CEM kan bli överbelastad. Så jag köpte ett relä på biltema (samt reläsockel) och kopplade in via det.
m2c skrev:Den grova kabeln är konstant +12v.
Den klenare jordar när extraljusen ska tändas.

Jag läste att man inte ska koppla lysena direkt mellan de två. Då CEM kan bli överbelastad. Så jag köpte ett relä på biltema (samt reläsockel) och kopplade in via det.
Hej,

Jo det är ett relä jag tänkt ta styrström till via kontakten, men det känns onödigt att fortsätta installationen innan jag får rätsida på detta.

Om man bara ska ha jord när helljuset är tänt borde jag väl inte få 12v på multimetern konstant, oberoende av helljus, när jag mäter på båda stiften i kontakten, eller? Fan att man ska vara så dålig på el...
2444ever skrev:Att extraljusknappen lyser blått när helljus är på betyder väl att den är i "on"?
Jo precis, och det är ju då man vill ha spänning från kontakten, och enbart då! Jag har alltså spänning i min hela tiden, även när bilen är avstängd och nyckeln ur.
Vanligtvis när man monterar X ljus så skall relät ha en+ styrsignal som man tex tar från hellljusets kabel och är då + signal

Styrsignalen du får i kontaktstycket bakom luftburken från bilens kabelmatta är en - signal

Du får helt enkelt sätta bilens signalkabel på relät där du egentligen skall jorda relät och sedan där du "brukar" sätta signal kabeln den kontakten byglar du med + matningen på relät så skall det fungera

Jag skriver inga "siffror" som brukar stå på reläerna då det finns olika markeringar breoende på reläts fabrikat

//Gooose
Hej,

Tack för förklarningen, det bekräftar lite att det fungerar som jag tror att det gör. Bilens fördragna signalkabel ska jorda och därmed tända extraljusen när bilens helljus är på.

Problemet jag har är att min jordar hela tiden, vare sig bilen är på eller inte.

Jag tänker att:

1. Jag har kabelbrott någonstans så att kabeln ligger och jordar emot karossen någonstans eller liknande. Jag hade bort luftburken och öppnade plastkanelen till kablarna och följde dem så långt det gick (fram tills strax innan de försvinner under säkringsboxen) och hittade inget kabelbrott dock.

2. Styrs kontakten via ett relä eller liknande som är trasigt och har brännt fast i "ON" läge så att säga? Hittar ingenting i instruktionsboken om vad de olika reläna i boxen går till.

3. Jag behöver uppdatera mjukvaran så att bilen vet att den har extraljus? Verkar iofs inte troligt att de skulle vara konstant på ifall man inte gör detta. Snarare konstant av då.
Installerade orginalkabelhärvan och då behövde jag inte uppdatera någon mjukvara. Har du läst den beskrivningen? Det står lite där hur man kopplar ur batteri och rätt ikopplingsprocedur för att allt ska funka. Maila om du behöver beskrivningen.

Det är en bil innan 2005 antar jag pga position 2.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=66074
Hej
1. Nej
2. Nej, det styrs med elektronik.
3. I monteringsanvisningen står att man skall låssa -polen, har man glömt det så får man lossa polen en liten stund så funger det.
Ditt utslag på mätaren beror på att mätaren belastar för lite, tar man en provlampa med en glödlampa i så ser du hur det fungerar.
Mvh Kurtoua
Kurtoua skrev:Hej
1. Nej
2. Nej, det styrs med elektronik.
3. I monteringsanvisningen står att man skall låssa -polen, har man glömt det så får man lossa polen en liten stund så funger det.
Ditt utslag på mätaren beror på att mätaren belastar för lite, tar man en provlampa med en glödlampa i så ser du hur det fungerar.Mvh Kurtoua
Där har vi det, tack!!! Kopplade in reläkablage och provade med en lampa jag hade liggandes och visst fungerade det!

Jag som bara ville bekräfta att det funkade innan jag köper lyktorna, skulle jag inte bemödat mig med, en hel dags huvudbry för det :lol:

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

Volvo V5 D2 2012. Koppling

Hej Kopplingen tar fint och jämt i börja[…]