Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Har funderat lite på en sak som sker med bilen lite då och då och det är att om bilen står på tomgång och håller sina 800rpm eller va den ligger på ungefär så kan den dippa ner till nästan 500rpm och sen återgå till normalt varvtal igen. Ungefär som om ac kompressorn skulle koppla in och motorn tappar ork för ett ögonblick. Men det händer även när ac:n är avstängd. Det är en Volvo V70 T5 02:a förövrigt.

Nu kan jag inte säga hur ofta det händer för har sällan bilen står på tomgång längre stunder men har man åkt en sväng och sen stannar så brukar de ofta komma. Kanske kommer med några minuters mellanrum nånting om man står länge svårt att säga. Nått som nån känner igen? Stannade hos en kompis idag som också har en V70 och han undra vad min bil höll på med :P Inget han hade märkt på sin sa han...
Har även lite ryck när man kör som kan dyka upp lite då och då men det tror jag däremot kan vara ac:n.
av hammerin
Jag har också det fenomenet! V70 2.4T -03

Märker det oftast när jag har åkt en sväng och kommer hem och låter motorn gå på tomgång en lite stund. Det kan variera hur mycket och fort den dippar ner i tomgång. Men det handlar högst om en halv sekunds dippning.

Jag vet inte om jag har sett det på varvräknaren, men jag märker det tydligt på min laddtrycksmätare! vakuumet i insuget går då upp till -0.3 ungefär från -0,7 som den normala tomgången är på.

Har ej några felkoder!

Tacksam för svar jag med =)
Okey nån mer med samma problem :P Kollade felkoder igår och har inga heller.
av Cubaze
Jag har de med, ytterst sällan men händer ibland.. v70 2.4t 02a.. Har pratat med många reparaörer om de och de ska inte vara något att oroa sig över, och de är många som varit in med sina bilar för att kolla de felet.. De jag fick höra istället var att ha AC på annars blir de dyrare när AC inte används och kylmedlet läcker ur :)
av hammerin
Cubaze skrev:Jag har de med, ytterst sällan men händer ibland.. v70 2.4t 02a.. Har pratat med många reparaörer om de och de ska inte vara något att oroa sig över, och de är många som varit in med sina bilar för att kolla de felet.. De jag fick höra istället var att ha AC på annars blir de dyrare när AC inte används och kylmedlet läcker ur :)
Så det har alltså med AC:n att göra även om man inte har den på vid det tillfället?
av Cubaze
hammerin skrev:
Cubaze skrev:Jag har de med, ytterst sällan men händer ibland.. v70 2.4t 02a.. Har pratat med många reparaörer om de och de ska inte vara något att oroa sig över, och de är många som varit in med sina bilar för att kolla de felet.. De jag fick höra istället var att ha AC på annars blir de dyrare när AC inte används och kylmedlet läcker ur :)
Så det har alltså med AC:n att göra även om man inte har den på vid det tillfället?

De kan jag inte säga med all säkerhet att de är, de reparatören menade var att man ska alltid ha AC på annars torkar packningarna på den och köldmedlet pyser ur.. Men om du frågar mig så skulle jag tro att de där med att den rasar lite på tomgången även när AC är av har något med den att göra iaf.. De är ingen fara eller konstigt sa reparatören och de har hänt mig kanske 3 gånger när jag ibland slår av AC när jag ska köra in i garaget.. Men du är inte ensam att fundera över de iaf för jag har fått den frågan av andra volvo ägare som har samma sak..
Cubaze skrev:
hammerin skrev:

De kan jag inte säga med all säkerhet att de är, de reparatören menade var att man ska alltid ha AC på annars torkar packningarna på den och köldmedlet pyser ur.. Men om du frågar mig så skulle jag tro att de där med att den rasar lite på tomgången även när AC är av har något med den att göra iaf.. De är ingen fara eller konstigt sa reparatören och de har hänt mig kanske 3 gånger när jag ibland slår av AC när jag ska köra in i garaget.. Men du är inte ensam att fundera över de iaf för jag har fått den frågan av andra volvo ägare som har samma sak..
Ok!
Ska nog försöka ignorera det då =) Tack!

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]