Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 75tbo
Volvo S80, 2000, 2.4 140hk. Helautomatisk klimatanläggning, 2-zoner

Hej!

Jag har problem/fråga angående kupefläkten. Först vill jag dock säga att klimatanläggningen fungerar perfekt, värmer och kyler som den ska.

Vid olika tillfällen har jag märkt att kupefläten har startat på hög hastighet. Vid alla tillfällen har tändningen varit avstängd, nyckeln urtagen. Oftast har bilen varit olåst, men även låst/larmad. Jag har vid dessa tillfällen inte gjort ngt med bilen, dvs inte öppnat/stängt dörr, inte låst/låst upp.
Fläkten går en stund, jag har inte kontrollerat tiden men ca 1-3minuter. Stannar om jag slår på tändningen.

Jag har läst en annan tråd om att nya bilar tom 4år ska ha ngn ventilation för att vädra ut plastångor? då bilen låses upp..

Frågan lyder kort: ska det vara så här?
av 2444ever
Är väl för att vädra ur ac, undvika mögel bl.a. Vet inte om det är så på en -00 men låter som den funktionen.
av llesrof
Det ska vara så. På senare årsmodeller tog Volvo bort detta eftersom bilägarna blev livrädda och trodde att det var fel på bilen. Kolla din bils instruktionsbok. Instruktionsboken - världens minst läsat och mest bortsupna bok :D
av Pelleman78
Råkade ut för samma sak när jag köpt min S80 som ska tjänstgöra som "extrabil" och mycket riktigt så står det i instruktionsboken men innan man fattat att man ska titta där så har man ju redan börjat fundera på vad som är fel.

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]