Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joelmaga
Nån som har liknande problem och vet vad de är??

Har en xc70-01 med geartroniclåda som gått 19500mil

när jag kör jämn gas 50-60km/h så känns de som att den växlar upp o ner hela tiden.
men kör jag med farthållaren i samma hastighet, så gör den inte så.

volvo verkstan säger att de troligen är lådan som är defekt och att de brukar inte bli bra att repa dom, dom tycker att jag ska söka upp en utbyteslåda.

gasspjäll fungerar ok, inga felkoder, bytt olja i lådan i december och nu i april, nollställt räkneverk o adaption.

förslag????
Användarvisningsbild
av wissel
hejsan....hur har det gått med din auto.låda :?:
av wohlfie
Har Automatlåda också dock vet jag inte vad geartroniclåda.

Iallefall min har svårt o bestämma växel runt 80km/h då kan den pendla 5 till 4.. dock inte när man kör crusi.
Fråga en volvo verkstad om detta o de sa att det är normalt. bilen känner ju om det går tungt o växlar då ner... dock så är det väldigt fin känsligt om man ligger på gränsen precis.

jag har en -04 model.

kan dock lägga i så max växel blir 4:a så joxar den inte så mycket.

Min gör bara vid 80km.
lägre hastighet så kör jag på lägre växel då jag har möjlighet o välja 3 och 4 som max växel.

Vore ändå kul o höra från fler firmor för händer att man får olika svar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
wohlfie skrev: Iallefall min har svårt o bestämma växel runt 80km/h då kan den pendla 5 till 4.. dock inte när man kör crusi.
joelmaga skrev: när jag kör jämn gas 50-60km/h så känns de som att den växlar upp o ner hela tiden.
men kör jag med farthållaren i samma hastighet, så gör den inte så.
Eftersom det inte uppkommer med cruise control låter det inte som ett mekaniskt fel lådan utan något med styrenheter/elektronik.
av wohlfie
Har haft bilen på felsökning för detta men inget kan hittas.
enligt volvo verkstaden så säger dom att de kan vara så... För det är inte heller alltid beter sig på detta sätt.. men de händer.
Prova även en Volvo D3 som låne bil den hade ju samma symtom... Fråga dock aldrig något om den.

Finns inget vanligt fel på dessa bilar inom styrenheter/elektronik?
Han verkmästaren förslog att löda om dito vad det nu är.. men det var då inte billigt.
Men så länge inget kan gå sönder så får man väll leva med det.

Tycker bilen går bra när man kör långt o fint:)
Ska man gasa så känns det inte som lådan är byggt för något raceing direkt:P

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]