Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roadss
Var precis ute och stoppade i nya halvljuslampor i bilen, fungerade fint tills jag precis kom innanför dörren då larmet börjar tjuta.

Larmar av och låser bilen igen och precis samma sak fortsätter att hända, det tar lite olika lång tid, som minst runt 30 sekunder och som mest hittils ca 10 minuter.

Jag har inte haft några problem med larmet innan och eftersom att jag ju hade huven öppen (iofs även förardörren) öppen så misstänker jag ju att det är den som spökar. Kan man kolla detta på något sätt eller är det bara att åka till Volvo som gäller?
av roadss
dieselmagnus skrev:Provat att öppna huven igen och stänga den lite hårdare?
Japp, ett par gånger :).

Körde en liten sväng med bilen och nu har den stått i en halvtimme utan att larma så vi får väl se om den håller tyst nu. Men även om den gör det så är ju sådant här jäkligt störande, man vågar ju inte lita på bilen!
av roadss
dieselmagnus skrev:Jag fick programera bort min rörelsedeckare till S80 jag hade.
Det låter inget vidare, från bli en sväng förbi Volvo ifall mitt kommer tillbaka.

Bilen har nu iallafall stått hela dagen utan att det har kommit tillbaka, så jag vettefan vad det kan ha varit men det känns fortfarande som huvlåset. Ajja så länge den håller tyst nu får man väl vara nöjd, och lite nervös. Lagom kul om skiten startar mitt i natten, eller ännu värre mitt i natten när man inte är hemma. Då blir man nog inte så populär bland grannarna ...
Användarvisningsbild
av hollan
om bilen blinkar när du låser den så är allt i sin ordning om den inte blinkar vid låsning så är de nått som spökar mest troligt motorhuven som behöver lite smörja i huvlåsen o en lite mer bestämd stängning
av roadss
Bilen blinkar när jag låser den, kollade precis då det just hände igen.

Den hade då stått utan problem i ett dygn men nu hände det alltså igen, fan då ... får väl åka in till Volvo, vet inte när man ska hinna det bara. *suck*.

Jag antar att det inte går att se vad som utlöser larmet och eventuellt avprogrammera någon sensor på en mindre (Meca) verkstad?
Användarvisningsbild
av pang58
Du bör ha en knapp i mittkonsollen där du kan stänga av rörelsedetektorn, har du testat det? Backup-batteriet brukar ju också ge med sig efter ca 10 år och vad jag har förstått så blir det en massa falsklarm när det börjar ta slut... Men nog borde det gå att läsa felkoder iaf om det är sirenen...
av roadss
pang58 skrev:Du bör ha en knapp i mittkonsollen där du kan stänga av rörelsedetektorn, har du testat det? Backup-batteriet brukar ju också ge med sig efter ca 10 år och vad jag har förstått så blir det en massa falsklarm när det börjar ta slut... Men nog borde det gå att läsa felkoder iaf om det är sirenen...
Det har jag inte testat, det var ju en bra idé, då kanske man kan utesluta den så länge och iallafall larma bilen. Ska testa det så fort jag har möjlighet att låta bilen stå larmad.

Backup-batteri säger du, samma problematik som en gammal 9-5:a jag hade då :).

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]