Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DJ
Har precis införskaffat en ny husvagn. Det lyste lite konstigt, bl.a. så lyste dimbakljuset konstant på vagnen oavsett om bilens var påslaget.

Närmare mätning visade att det verkar vara skumt kopplat i bilens kablage.

Hur kopplar volvo släpvagnskontakterna, nån som har kopplingsschema på det där fyrkantiga kontaktdonet, där bilens kablage övergår i släpvagnskontaktens?

Kopplingsschema från husvagnen har jag, men saknar bilens.
Användarvisningsbild
av Tone
Troligen så har bilen en konstant 12 volt på stift 54G.
Man kan nämligen välja om man vill ha Dimljus,Backljus eller 12V (för laddning av husvagnsbatteri) på stift 54G. Det kan räcka med att flytta kablen eller det kan ochså krävas ett relä. Beroende på modell.
Om du söker på volvos hemsida kan du hitta installations anvisningar för dragkroken och där se hur du kopplar för önskad funktion.

//Lycka till!!

//Tommy
Användarvisningsbild
av CarMan
kopla om i husvagnen.
av Alberth
Om det bara var dimbakljuset som lyste på vagnen:

På min V70N ryckte jag säkring 15 i säkringspanelen där bak. Kan vara annan säkring också men du kan prova och titta i instruktionsboken vart säkringarna går.

/A
av Noodles
En kanske lite i tråden opassande fråga men.. ;)

Bör man välja dimljus eller backljus när man kopplar in den blåa kabeln i kontakten?
Jag tjoffade dit mitt drag och el idag och valde backljus.. :???:

Eller är detta en högst personlig grej? :wink:
av Alberth
Noodles skrev:En kanske lite i tråden opassande fråga men.. ;)

Bör man välja dimljus eller backljus när man kopplar in den blåa kabeln i kontakten?

Beror på vad du skall dra och hur vagnen är konfigurerad. En del har den till dimljus, andra till backljus och ytterligare andra till plusmatning eller laddning av ev batteri.

(Få se om jag tänker rätt nu ...)

Om du inte vet vad du kommer att dra kan du agera på två sätt:

1. Anslut den inte alls ==> Inga lampor lyser i onödan!

2. Anslut den till backljus ==> Fungerar med backljuset på vagnen.
Med dimljus på vagnen så lyser dimljuset bara när du backar och det är inte hela världen. Vi plusmatning/laddning på vagnen så fås matning bara när du backar men inte heller hela världen.

Tredje alternativet att ansluta blå tråden till dimljus blir i mitt tycke inte lika lyckat för då kan du av misstag visa konstant vitt ljus bakåt om man skulle råka ha på dimljusknappen (av misstag, men ändå...)

Fjärde alternativet att ha plusmatning på blå tråden blir inte alls bra för en blandning av olika dragvagnar utan då kan det bli så som DJ skrev, att dimljuset alltid lyser... (Men det är en väldigt bra konfiguration om man verkligen vill ha plusmatning/laddning till vagnen!!)

Hoppas det blev rätt nu :???:

/A
Användarvisningsbild
av CarMan
Noodles skrev:En kanske lite i tråden opassande fråga men.. ;)

Jag skule föredra laddning till husvagnsbatteriet
Användarvisningsbild
av cycler
Skulle föredra backljus också. Undrar hur släp man hyr på mackar är kopplade....,.

Noodles: Var är mektipset?? :)

Skall skruva dit mitt drag i helgen, något att tänka på?

Hur skrapde du bort rostskydd och med vad återskyddade du med?

Jag köpte 13-pol av just den anledningen, vad skall man koppla in. Får köra med adapter....

/C
av Noodles
Här kommer en liten 'hot to' guide, jag beskriver som sakerna satt på min V70 2.4T -02. :)

Tänkte först palla upp den för att komma åt att borra bort nån nit i hjulhusen, men insåg snabbt att det sitter en torx skruv som man kommer åt utan att plocka av hjulen och en popnit undertill, som man oxo kan borra bort utan att hjulen är ivägen.
Alltså bort med 2x torx (en på varje sida), samt 2x popnitar som undertill.

Sen tog jag mig an batteriet, bort med innergolv, och demonterade batteriet, av med -polen först som det står i beskrivningen, ur med luftningen, av med +polen och och lossa batterifästet nertill och ur med batteriet.

Bort med isolermaterial på 4 ställen, och lossa kofångarn, sitter med 4 muttrar. Lite pyssel att få loss kofångarn framtill, kändes inte bra att rycka och slita, men lagomt våld gjorde susen. Fick skjuta den lite fram och tillbaka för att hitta lämpligt 'rycka utåt sidan läget'.
Hade den liggande lite soft på gräsmattan och låg själv på filten jag hade med mig som var tänkt att ha kofångarn på.

Sen var det till att demontera ljuddämparfästet, gick ganska smärtfritt, sitter en nit till en värmesköld som jag fick döda med Dremeln innan jag fick bort den, hade en pallbock som bakre ljuddämparen vilade lätt emot.

På högersidan satt det någon form av täckplåt över hålen där fästet ska sitta.

Efter detta är mekade jag dit draget på plats, utan dra några bultar spec. hårt. Petade bort gummilocket och ersatte det med elsladden (som kommer med en ny egen genomföring).
Strappade fast kabeln lite provisoriskt och monterade fast kontakthållaren på kroken men lät den hänga löst och dingla neråt för att inte vara ivägen vid kofångarmonteringen.

Efter detta började mission 'skära i kofångaren', hade planerat att använda Dremeln med kapskiva, men råkade sabba kapskivan då jag plockade ur den ur lådan på nåt vis.. :roll:
Vart till att ta fram en liten såg, som jag sågade 2 raka spår in i kofångarn, ja nu låter det kanske som jag kör på frihand, men inte då, det är utmärkt var man ska vara och karva :)
Tog en elektrikerkniv och perforerade/skar mig runt markeringen, tog sedan Dremeln med slipstift och snyggade till kanterna, lyckades bra, de dragmonteringar jag smygkollat på tidigare ser ut som om de huggit bort plasten med huggmejsel, inga snygga snitt alltså.

Drog alla bultar på draget efter detta, en 22ans ringnyckel är bra för att hålla emot de muttrar som håller draget i sidofästena (tight att komma åt med hylsa), jag saknade en och fick använda en polygrip och hålla emot.

Efter detta var de dags att provpassa in bakdelen på bilen, före detta hade jag INTE satt på någon skyddstejp på kofångarn, och råkade göra ett svagt skrapmärke nertill i det svarta, olackade, området på bakdelen.
Insåg att det var skuret lite för snävt på wirehållarsidan, och Dremeln fick åter jobba, gick bra att göra detta på plats.

Lite småpyssligt att få tillbaka kofångarn framtill, även antennkontakten då sladden på bilsidan är hemskt (onödigt) kort. Men det gick skapligt bra att pilla dit den med kofångarn på plats.
Kopplade ihop elen och strappade fast kabeln på insidan.

Efter detta justerade jag fast kontakthållare och drog åt buntbanden som tidigare setat temporärt.

Slutligen var de dags för tändningsläge 2 och dit med +polen och sen klä in batteriet igen och dit med golv, riva bort skyddstejpen.

O voilá, bilen är klar med drag. :)

Inga problem med underredsmassa, ytorna var rena och fina, vänter med att spraya på Tectyl till efter besiktningen.

Hoppas det inte vart för svamligt, och har du har nåt att gå efter. :)

Pizza, öl och friidrott nu - go Kajsa, go Kajsa!! :D
Problem med p-broms v60 cc-19

@Eliaslundstrom , Värt att kolla, men f&arin[…]

Bra info, håll oss uppdaterade!

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]