- fre 11 aug 2006, 20:10
#55033
Här kommer en liten 'hot to' guide, jag beskriver som sakerna satt på min V70 2.4T -02. :)
Tänkte först palla upp den för att komma åt att borra bort nån nit i hjulhusen, men insåg snabbt att det sitter en torx skruv som man kommer åt utan att plocka av hjulen och en popnit undertill, som man oxo kan borra bort utan att hjulen är ivägen.
Alltså bort med 2x torx (en på varje sida), samt 2x popnitar som undertill.
Sen tog jag mig an batteriet, bort med innergolv, och demonterade batteriet, av med -polen först som det står i beskrivningen, ur med luftningen, av med +polen och och lossa batterifästet nertill och ur med batteriet.
Bort med isolermaterial på 4 ställen, och lossa kofångarn, sitter med 4 muttrar. Lite pyssel att få loss kofångarn framtill, kändes inte bra att rycka och slita, men lagomt våld gjorde susen. Fick skjuta den lite fram och tillbaka för att hitta lämpligt 'rycka utåt sidan läget'.
Hade den liggande lite soft på gräsmattan och låg själv på filten jag hade med mig som var tänkt att ha kofångarn på.
Sen var det till att demontera ljuddämparfästet, gick ganska smärtfritt, sitter en nit till en värmesköld som jag fick döda med Dremeln innan jag fick bort den, hade en pallbock som bakre ljuddämparen vilade lätt emot.
På högersidan satt det någon form av täckplåt över hålen där fästet ska sitta.
Efter detta är mekade jag dit draget på plats, utan dra några bultar spec. hårt. Petade bort gummilocket och ersatte det med elsladden (som kommer med en ny egen genomföring).
Strappade fast kabeln lite provisoriskt och monterade fast kontakthållaren på kroken men lät den hänga löst och dingla neråt för att inte vara ivägen vid kofångarmonteringen.
Efter detta började mission 'skära i kofångaren', hade planerat att använda Dremeln med kapskiva, men råkade sabba kapskivan då jag plockade ur den ur lådan på nåt vis.. :roll:
Vart till att ta fram en liten såg, som jag sågade 2 raka spår in i kofångarn, ja nu låter det kanske som jag kör på frihand, men inte då, det är utmärkt var man ska vara och karva :)
Tog en elektrikerkniv och perforerade/skar mig runt markeringen, tog sedan Dremeln med slipstift och snyggade till kanterna, lyckades bra, de dragmonteringar jag smygkollat på tidigare ser ut som om de huggit bort plasten med huggmejsel, inga snygga snitt alltså.
Drog alla bultar på draget efter detta, en 22ans ringnyckel är bra för att hålla emot de muttrar som håller draget i sidofästena (tight att komma åt med hylsa), jag saknade en och fick använda en polygrip och hålla emot.
Efter detta var de dags att provpassa in bakdelen på bilen, före detta hade jag INTE satt på någon skyddstejp på kofångarn, och råkade göra ett svagt skrapmärke nertill i det svarta, olackade, området på bakdelen.
Insåg att det var skuret lite för snävt på wirehållarsidan, och Dremeln fick åter jobba, gick bra att göra detta på plats.
Lite småpyssligt att få tillbaka kofångarn framtill, även antennkontakten då sladden på bilsidan är hemskt (onödigt) kort. Men det gick skapligt bra att pilla dit den med kofångarn på plats.
Kopplade ihop elen och strappade fast kabeln på insidan.
Efter detta justerade jag fast kontakthållare och drog åt buntbanden som tidigare setat temporärt.
Slutligen var de dags för tändningsläge 2 och dit med +polen och sen klä in batteriet igen och dit med golv, riva bort skyddstejpen.
O voilá, bilen är klar med drag. :)
Inga problem med underredsmassa, ytorna var rena och fina, vänter med att spraya på Tectyl till efter besiktningen.
Hoppas det inte vart för svamligt, och har du har nåt att gå efter. :)
Pizza, öl och friidrott nu - go Kajsa, go Kajsa!! :D
V90CC -18