Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Har gjort det ingreppet på min V70N -00, och det funkade utmärkt
Pressade ut kopplingen med hjälp av de 3 M5 skruvarna.

Jag lossade fästet/skruvarna som håller kompressorn för att kunna vinkla den lite så man kom åt bättre, men jag tror att det kan gå ändå, om man har tillräckligt små fingrar & verktyg bara.
Sen får man vara lite försktig när man lirkar dit kopplingen igen, jag tappade ur brickorna när jag höll på, och det är inte helt enkelt att se vart de landar...
Jobbade dessutom enbart från motorrummet, och var aldrig och rotade i hjulhuset.
av Sukido
Då har jag schimsat min kompressor. Tömde systemet, tog bort kompressorn, schimsade och fyllde kylmedium igen. Nu fungerar ac:n som den ska. Spelet vid magnetkopplingen var ca 0.9 mm. Tog bort båda schimsen och fick då ca 0,45 mm. Nu lägger den inte av när det är varmt och inkopplingen är mycket mjukare. Så här i efterhand skulle jag nog försökt schimsa utan att ta bort kompressorn. Ska inte vara några större problem om man bara får i M5 skruvarna. Använd 30-35 mm skruv. 25 mm är aningen korta. Det finns sex hål i skivan, men det är bara i tre man får i en M5 skruv. Tror faktiskt att det är lättare än att plocka ur och i kompressorn. Det var inget roligt jobb. Trångt som f-n när man ska ha ur och i den. Underlättar nog en del om man är två personer. Någon avdragare ska man inte använda. Man ska ju inte dra av remskivan, enbart yttre delen på magnetkopplingen, och där får man inte plats med någon avdragare (0,5-1,0 mm) Jag använde M5 skruvar fast jag hade kompressorn lös. Lätt som en plätt!
Användarvisningsbild
av gooose
Spelet skall vara 0,6 mm schimsat o klart inte 0,9
Man kan gå ner till 0,4 men kolla så att det inte tar emot när man snurrar hjulet för det blir ett störande ljud om det tar i

//Goose
av xxargs
många glömmer bort att motorn sitter på motorkuddar och är i viss mån rörlig och med lite kreativ användning av spett/stag plankor och kilar och ev domkraft som spännhjälp eller användning av spännband kan flytta motorn några cm i önskvärd riktning utan skador och göra livet mycket lättare...
av mathias850
även jag ska göra detta ingrepp när jag kommer hem från gotland imorgon. tänkte göra en en avdragare med hjälp av ett plattjärn och 3 hål i, men de behövs alltså inte? är de inget som kan gå sönder där under i magneten då eller?

volvo v70.01
av Bewsfroe
gooose skrev:Spelet skall vara 0,6 mm schimsat o klart inte 0,9
Man kan gå ner till 0,4 men kolla så att det inte tar emot när man snurrar hjulet för det blir ett störande ljud om det tar i

//Goose
0,3-0,5 ska det väl vara om jag inte minns fel från Volvos papper.
av mathias850
nu har jag gjort en schimsning. gick bra men de va lite pyssel med att komma åt. men med en del tid så lykades jag få bort magnet plattan med en vanlig ringnyckel. försökte först med att jobba uppifrån vilket inte gick. då tog jag bort stänkskärmen som bara satt med 2 plast muttrar. sen va de bara att vicka stänkskärmen lite så gick de att komma åt. sen tog jag bort den tunnaste brickan och nu så har jag ett spel på 0.4
så nu är de bara att hoppas på att de blir varmt väder :)

ett tipps när ni ska sätta tillbaka plattan är att ta lite lite kopparpasta på brickan som är kvar,så att den inte sätter sig på tvären när ni sätter tillbaka den.

http://www.ladda-upp.com/bilder/55794/magnetplatta
http://www.ladda-upp.com/bilder/55795/magnetplatta

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]