- tis 06 jun 2006, 01:30
#46360
Har en S80 2,9 (aut, ej gear tronic) -1999
Kan berätta om min erfarenhet efter lite drygt ett års ägande och ca 2500mil.
När det gäller motorer så var jag inne på en T6a när jag kollade annonser, 2,9 var jag igentligen skeptisk till. Men så dök denhär bilen upp med bra utrustning i fint skick till ett vettigt pris. Kunde inte låta bli att slåtill.
I efterhand så är jag glad att jag gjorde det. 204hk räcker gott, saknar givetvis bottendraget som turbon ger. Men när jag jämför bensinförbrukning med kompisars V70N 170/140hk så verkar de ligga väldigt nära 2,9an. När man kör "sportigt" ett tag och varvar ut motorn ordentligt så är den otroligt kul, ett jädra klipp (hur kul nu en S80 kan bli att köra sportigt med;))
Båda gångerna jag haft bilen inne på volvobil har serviceteknikern särskillt påpekat, "du har den bästa motorn iaf, minst problem med den" och nu för en vecka sen när ja besiktiga den så sa besiktningsmannen likadant.
Har jämfört en hel del mot Kompisens S70 2,4T(aut) och den drar ca 2dl mer bränsle, speciellt vid hård körning. Han kommer lätt upp i 1,5liter milen blandad körning. Vilket jag aldrig gjort... Inte så vetenskapliga tester men uppfattningen vi fått.
När man kör tungt lastat (5 i bilen och rejält med packning) så saknar jag vridet, då hade en dubbelturbo satt fint. Kör man själv med knappt halv tank då känns bilen otroligt lätt och smidig...man drar förvånansvärt många vid rödljus battlar:)
Bagageutrymmet är riktigt dåligt...(förvånansvärt litet) hade en mazda 626 halvkombi innan, den kunde man få med sig halva hemmet i. I S80in får man inte in nått... några matkassar.
Har gjort ett kamremsbyte (första vid 16000mil) lämna in den på volvo och det kostade ca 3000:- inkl material. Vanlig service har jag skött själv.
Fick byta ABS enhet direkt när jag köpt bilen, efter det har den fungerat problemfritt, läste så otroligt mkt negativt om S80 innan ja köpte den så ja var lite orolig... om att den slet så otroligt mkt bromsbelägg bla... inget jag märkt.
Och jag tycker inte den är så dyr att äga, visst bränsleförbrukningen är relativt hög ligger runt litern, ska man ha en bil att bara köra långt med så är den perfekt, otroligt skön långfärdsbil och bensinförbrukningen sjunker rejält. Göteborg-Sunsvall full bil tur/retur. ca 0,76l/milen.
Rost "existerar inte", prata med en kompis som jobbar med rostskydd, och han påstår att de är en av de bästa bilarna som byggts i det avseendet. En riktig rostskyddsbehandling är väl aldrig fel ändå.
Men när ja kollar under på min 7år gammla bil så ser den fortfarande som ny ut.. har inte hittat någon rost.
Gör ett fynd och slå till, finns många att välja på därute och priset är lågt, Kombibilar är mer eftertraktade i det här landet...;)
Kan berätta om min erfarenhet efter lite drygt ett års ägande och ca 2500mil.
När det gäller motorer så var jag inne på en T6a när jag kollade annonser, 2,9 var jag igentligen skeptisk till. Men så dök denhär bilen upp med bra utrustning i fint skick till ett vettigt pris. Kunde inte låta bli att slåtill.
I efterhand så är jag glad att jag gjorde det. 204hk räcker gott, saknar givetvis bottendraget som turbon ger. Men när jag jämför bensinförbrukning med kompisars V70N 170/140hk så verkar de ligga väldigt nära 2,9an. När man kör "sportigt" ett tag och varvar ut motorn ordentligt så är den otroligt kul, ett jädra klipp (hur kul nu en S80 kan bli att köra sportigt med;))
Båda gångerna jag haft bilen inne på volvobil har serviceteknikern särskillt påpekat, "du har den bästa motorn iaf, minst problem med den" och nu för en vecka sen när ja besiktiga den så sa besiktningsmannen likadant.
Har jämfört en hel del mot Kompisens S70 2,4T(aut) och den drar ca 2dl mer bränsle, speciellt vid hård körning. Han kommer lätt upp i 1,5liter milen blandad körning. Vilket jag aldrig gjort... Inte så vetenskapliga tester men uppfattningen vi fått.
När man kör tungt lastat (5 i bilen och rejält med packning) så saknar jag vridet, då hade en dubbelturbo satt fint. Kör man själv med knappt halv tank då känns bilen otroligt lätt och smidig...man drar förvånansvärt många vid rödljus battlar:)
Bagageutrymmet är riktigt dåligt...(förvånansvärt litet) hade en mazda 626 halvkombi innan, den kunde man få med sig halva hemmet i. I S80in får man inte in nått... några matkassar.
Har gjort ett kamremsbyte (första vid 16000mil) lämna in den på volvo och det kostade ca 3000:- inkl material. Vanlig service har jag skött själv.
Fick byta ABS enhet direkt när jag köpt bilen, efter det har den fungerat problemfritt, läste så otroligt mkt negativt om S80 innan ja köpte den så ja var lite orolig... om att den slet så otroligt mkt bromsbelägg bla... inget jag märkt.
Och jag tycker inte den är så dyr att äga, visst bränsleförbrukningen är relativt hög ligger runt litern, ska man ha en bil att bara köra långt med så är den perfekt, otroligt skön långfärdsbil och bensinförbrukningen sjunker rejält. Göteborg-Sunsvall full bil tur/retur. ca 0,76l/milen.
Rost "existerar inte", prata med en kompis som jobbar med rostskydd, och han påstår att de är en av de bästa bilarna som byggts i det avseendet. En riktig rostskyddsbehandling är väl aldrig fel ändå.
Men när ja kollar under på min 7år gammla bil så ser den fortfarande som ny ut.. har inte hittat någon rost.
Gör ett fynd och slå till, finns många att välja på därute och priset är lågt, Kombibilar är mer eftertraktade i det här landet...;)