Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vandenhoogen
Har en S80 2,9 (aut, ej gear tronic) -1999

Kan berätta om min erfarenhet efter lite drygt ett års ägande och ca 2500mil.

När det gäller motorer så var jag inne på en T6a när jag kollade annonser, 2,9 var jag igentligen skeptisk till. Men så dök denhär bilen upp med bra utrustning i fint skick till ett vettigt pris. Kunde inte låta bli att slåtill.

I efterhand så är jag glad att jag gjorde det. 204hk räcker gott, saknar givetvis bottendraget som turbon ger. Men när jag jämför bensinförbrukning med kompisars V70N 170/140hk så verkar de ligga väldigt nära 2,9an. När man kör "sportigt" ett tag och varvar ut motorn ordentligt så är den otroligt kul, ett jädra klipp (hur kul nu en S80 kan bli att köra sportigt med;))

Båda gångerna jag haft bilen inne på volvobil har serviceteknikern särskillt påpekat, "du har den bästa motorn iaf, minst problem med den" och nu för en vecka sen när ja besiktiga den så sa besiktningsmannen likadant.

Har jämfört en hel del mot Kompisens S70 2,4T(aut) och den drar ca 2dl mer bränsle, speciellt vid hård körning. Han kommer lätt upp i 1,5liter milen blandad körning. Vilket jag aldrig gjort... Inte så vetenskapliga tester men uppfattningen vi fått.

När man kör tungt lastat (5 i bilen och rejält med packning) så saknar jag vridet, då hade en dubbelturbo satt fint. Kör man själv med knappt halv tank då känns bilen otroligt lätt och smidig...man drar förvånansvärt många vid rödljus battlar:)

Bagageutrymmet är riktigt dåligt...(förvånansvärt litet) hade en mazda 626 halvkombi innan, den kunde man få med sig halva hemmet i. I S80in får man inte in nått... några matkassar.

Har gjort ett kamremsbyte (första vid 16000mil) lämna in den på volvo och det kostade ca 3000:- inkl material. Vanlig service har jag skött själv.

Fick byta ABS enhet direkt när jag köpt bilen, efter det har den fungerat problemfritt, läste så otroligt mkt negativt om S80 innan ja köpte den så ja var lite orolig... om att den slet så otroligt mkt bromsbelägg bla... inget jag märkt.

Och jag tycker inte den är så dyr att äga, visst bränsleförbrukningen är relativt hög ligger runt litern, ska man ha en bil att bara köra långt med så är den perfekt, otroligt skön långfärdsbil och bensinförbrukningen sjunker rejält. Göteborg-Sunsvall full bil tur/retur. ca 0,76l/milen.

Rost "existerar inte", prata med en kompis som jobbar med rostskydd, och han påstår att de är en av de bästa bilarna som byggts i det avseendet. En riktig rostskyddsbehandling är väl aldrig fel ändå.

Men när ja kollar under på min 7år gammla bil så ser den fortfarande som ny ut.. har inte hittat någon rost.

Gör ett fynd och slå till, finns många att välja på därute och priset är lågt, Kombibilar är mer eftertraktade i det här landet...;)
-94 9000 2,3T cse skrev:Hej

Då dags att skriva mitt första inlägg i detta forum. Hoppas detta hamnar rätt, jag har försökt leta efter köptips på forumet, men har ej hittat.

Jag börjar så smått fundera på att ev sälja bort min pärla, en Saab 9000CSE, T/200. Då Saab 9-5 inte tilltalar mig alls, så har tankarna riktats mot att köpa en fräsch Volvo S80, årsmodell 99-01, bensinare. Volvo är okänd mark för mig som privatbil. Kör dock XC70 -00, V70D -02 samt XC90 -03 i arbetet.

Varför jag funderar på en S80 är att jag upplever den som en stor långfärdsbil med schyssta kupéutrymmen.

Vad finns det för fallgropar att tänka på vad gäller S80 specifikt? Finns det speciella problem med en S80? Rost? Problem maa storleken o tyngd? Kvalité i övrigt?

Är motorerna motsv de motortyper som sitter i tex S och V70?
Funkar de bra eller finns det inofficiellt kända motorproblem? Oljeläckage?
Kamremsproblem? Dyrt att byta kamrem?
Elektriska problem?
Manuell eller automat? Är geartronic samma som automat? Bra el problem?
Kostnad för kopplingsbyte?
Servicekostnader? Stor o liten service?
Passar elektronik mm delar mellan S/V 70 o S80?
Kan jag byta instrumentbelysning, bromsklossar, skivor, abs-givare mm själv, tex? Sånt har jag skruvat med på tidigare bilar.

Mvh
(D) Behöver man Turbo? Det är ju som så, att har man kört med turbo i flera år som jag gjort har gjort så börjar man ju att fundera, och fram för allt räkna på det. Den är som sagt dyrare att äga i försäkring etz Jag kan ju bara tala för mig själv. Men det var inte ofta turbinerna snurrade. Oftast körde man som om man hade en liten sugmotor under huven. Att då betala för en turbo som man inte använder fullt ut kändes inte helt rätt för mig, Fast tillhör man släktet först iväg vid trafikljuset, ska man nog helst inte ha någon familj då man ständigt måste använda fritiden åt trimning! Därför kör jag själv S80 2,4 170. Stor bekväm och tillräckligt under huven. Har själv två barn med barnvagn matkassar ,funkar bra för mig .Obs. Ville ej ha någon kombi, inte riktigt min stil. ”Och får inte hjärtsnörp av att vika ihop barnvagnen.” Och visst sedaner är trånga gäller samtliga moderna sedaner inte bara S80. Vill man vara fin får man lida pin. En ifylld servicebok är ingen garanti framför allt inte på en långmilare. Lyssna efter slammer, och skruva av oljelocket finns det rikligt med koks under så kan man kanske fundera en extra gång. Volvo har många mil mellan servis=oljebyte.
Användarvisningsbild
av emmeborn
Hämtade min S80 2.4 (140) -00 igår. Skulle egentligen köpt en Renault Megane Combi -04, men fastnade vid S80:n för samma pengar och efter en provkörning så var jag frälst. Passar perfekt för mig, frun och våra två barn, alla åker kungligt. Bättre komfortbil har jag nog inte åkt för dessa pengar!
av matzen10
-94 9000 2,3T cse skrev:
zenobia skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev: Jag är nu ute efter att ÅKA bil, med familjen, därför kan jag nu tänka mig runt nånstans på 150-200hk.
Som tidigare ägare av en Saab 9000 CD kan jag meddela att du kommer att bli besviken när det gäller lastutrymmet. S80:ns bagageutrymme är ett skämt jämfört med 9000.
Jaha´ru... Jag tog med mig frun o tittade på en -00 S80 i fredags, mest för att hon skulle få tycka till, rent allmänt. Vi kollade dock ej bagaget. Tackar för tipset... (vi kollade dock bagaget på en S60 av nån anledning när vi gick förbi, trodde det var postens nya brevlådeinkast)

Mvh
Nja, det är väl i så fall lastvinkeln som är liten.
1 barnvagn + 5 matkassar är ju inga problem.. Djupet, vet du.
Men ska du köra en massa 42" plasma så faller nog valet på nåt annat :)

M V H
---> Matz
av buuyuu
Jag kan bara förmedla mina erfarenheter. Köpte en S80 T6 '01 i februari i år. Trivs jättebra med den bilen. Åker ståndsmässigt :D Mjukt och fint och mycket lullull.

Hade från början inte tänkt köra mer än 1000mil/år. Men får nog ta och ändra det. Vi trivs så bra med bilen att vi börjat åka mer och mer när vi ska längre sträckor. Miljöpartiet sätter väl kaffet i halsen men... :lol:

Inga problem med bilen förrutom att bilfirman bytt en glödlampa fram och lyckats sätta in lampan upp och ner. Vi fick byta en glödlampor i baklyktorna några ggr. i vintras också. Verkar vara ett vanligt fel. :?:

Ska t.o.m. ta en tripp ner till Prag. Det var ett schysst erbjudande på Volvo-kortet och DTF Travel.
D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]