Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ciia
Hej

Har precis haft bilen inne på Volvo idag, en automatare. "Emissioner". Bilen gick väldigt knackligt, men efter byte av en tändspole så var det löst....
DOCK när vi kom hem och provkörde bilen så upptäckte vi att vid stillastående gasande så låter det som om den "spottar ut luften i en jättesnabb takt". Men bara när man gasar stillastående, inte när man kör. Sen vid vanlig tomgång dör den mitt upp i allt efter en stund när man växlat mellan Parkering och Drive/Neutral. Låter precis som när man stänger av bilen. Inga konstiga ljud från motorn eller så.

Vad händer? Börjar bli kostsamt nu.
Mvh Ciia

Nu har vi testkört bilen lite, samt tankat den. Nu har den bara ovannämnda problem ibland. Har inte dött än på tomgång. Men ett nytt fenomen är grymt heta avgaser som kommer ut från avgasröret.
Lambdasond? Tilltäppt ljuddämpare?
Snart 29000 så jag antar att vi behöver byta hela avgassystemet från katten... De påpekade det vid servicen förra året iallfall, att ytskicket inte såg så hållbart ut.
Avgasvärderna har varit bra iallfall, men nu vet jag inte.
ciia skrev:Snart 29000 så jag antar att vi behöver byta hela avgassystemet från katten... De påpekade det vid servicen förra året iallfall, att ytskicket inte såg så hållbart ut.
Avgasvärderna har varit bra iallfall, men nu vet jag inte.
Ja 29000 tusen är ju inte mycket för en volvo 5:a om den är skött men avgsassystem hållar tyvärr inte samma kvalité som den superpa motorn.

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]