Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har ett AWD relaterat problem tror jag, har någon en lösning? =)

Felmeddelandet: " Anti sladd service erfordras " dyker upp, efter en koll med BSR PPC-läsaren så visar den CEM 1A64 (Kommunikation med Differential electronic module). Efter ytterliggare lite felsökning konstateras det att AWD'n är ur funktion, kollar då säkring till DEM-modulen som är hel, men däremot är AWD säkringen i bagaget avbrunnen. Byter den och tar en kort provtur, men då halvvägs kommer meddelandet tillbaka och säkringen har gått igen.

Det verkar vara halvvanligt med den felkoden, men dock har inga trådar jag hittat haft felet med den brända AWD-säkringen..

Har någon en idé om vart jag skall fortsätta felsöka?
Fick något som kanske kan vara en lösning på spåren från en tjänst i USA, men kan någon förklara lite enklare, och på svenska vad som menas, och vilka åtgärder som bör vidtas? Vad är en "AOC pump", och skall den rengöras, renoveras eller bytas ut? Någon som vet?

"Hello,
This is usually caused by a bad AOC pump, which plugs into the DEM. It seizes and the amperage of draws when seized causes the fuse to blow"
AOC är "Active On Demand Clutch" som kan bli "kortis i" då smäller 7.5 ampere säkringen i DEM.
Dvs att du förlorar AWD funktionen.

Titta och se om du kan mäta volt på pumpen med tändningen tillslagen om inte så är nog DEM som måste bytas!

Du kan prova att dra en extra sladd med ström för att se om pumpen verkligen går igång så eliminerar du den delen. :-)-)

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]